Om man tar ett banklån på företaget, vilket konto bokför man det på? belopp ca. 100 000:- är det lång eller kortfristig skuld? vad lägger man sedan amorteringen och räntan?
Hej
Jag har två följdfrågor:
1. Om lånet är taget privat till företaget ska det ändå bokföras på detta sätt?
2. Om man lånar företaget pengar från privat sparande ska jag inte behöva skatta för det sedan när företaget betalar tillbaka. Hur lägger jag in det?
Tacksam
Hej! Jag är aktieägare och har lånat ut mina privata pengar till företag. Företaget ska tillbaka pengarna till mig i 3 år. Jag bokföra det mot konto 2893. Är det rätt?
1930 debe
2893 kredit
Sen varje månad för 3 år
1930 kredit
2893 debe
Hejsan @Fd medlem
Eftersom ditt lån betalas tillbaka under en längre tid (längre än ett år) så räknas detta som ett långfristigt lån. Om det är ett långfristigt lån ska lånet bokföras på ett 23-konto, exempelvis 2390. Annars ser din kontering i debet/kredit helt korrekt ut.
Ha en fin dag! 🙂
/My
Hej My,
Tack för ditt svar. Det här lånet är ju inlagt i min bokföring från 2019. Hur gör jag för att rätta till det? Kan jag föra över saldot från 2020 till ett 23-konto för 2021, alltså utan att ändra bokföringen från 2020?, gör jag det med en manuell verifikation?
ex.
2893 kredit
2390 debe
eller hur kan jag rätta det?
ha det bra,
Alfonso
Hej igen @Fd medlem
Jag förstår. När det gäller rättningar så långt bakåt i tiden brukar jag inte vilja redogöra exakt hur långt man ska gå för att rätta detta, jag kan tycka den biten är bra att kontrollera med din redovisningskonsult. Däremot så tycker absolut du är inne på rätt spår, enligt bokföringsnämnden så ska en rättning göras i den period då felet upptäcks. Om till exempel en affärshändelse har inträffat under 2019, bokförts löpande under 2019 och 2020 men företaget sedan i maj 2021 upptäcker att affärshändelserna blev felaktigt bokförda, så ska rättelsen ske i den löpande bokföringen i maj 2021. Sen är då frågan om du bara behöver flytta över den kvarvarande skulden från konto 2893 till konto 2390 eller om du dessutom ska rätta dem andra händelserna när det gäller återbetalningarna och bokföringen av själva lånet från början. Detta är jag inte helt hundra på måste jag erkänna och rekommenderar en kontakt med din redovisningskonsult för säkerhetsskull.
Ska du bara flytta över den kvarvarande skulden så ska konto 2893 debiteras med saldot och konto 2390 krediteras tänker jag.
Ha en fortsatt fin torsdag!
/My
Tack.
Som en verifikation eller bankhändelse?
2893 debet
????kredit
Ingen moms, ränta eller dylikt som ska konteras här?
Tack
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.