Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bokföra larmkostnad avseende 3 månader

hur bokför jag ett säkerhets avtal som betalas en gång i kvartalet

6 SVAR 6
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @TSSäkerhet AB 

 

Tack för att du hör av dig till oss och välkommen som ny forummedlem. 

 

Vi behöver lite mer information från dig innan vi kan besvara din fråga. Återkom med mer detaljer om vad det är för typ av säkerhetsavtal, har du kanske anlitat ett vaktbolag/väktare? Berätta lite mer så hjälper vi gärna sedan. 

 

Ha en fin dag

/Tinna

 

 

Hej och tack för svar

Det handlar om ett larm som jag har och ska betalas  kvartalsvis men jag kan inte hitta någon kod som överensstämmer med det när jag ska lägga in fakturan för betalning

Hej TSSäkerhet AB

Jag skulle använda konto  6370 "Kostnader för bevakning och larm" om det gäller bevakning av lokaler, t.ex. arvoden till vaktbolag, larmkostnader m.m.

 

/Gunilla

 

 

Hej @TSSäkerhet AB 

 

Tack för förtydligandet. 

 

Jag rekommenderar att du väljer konto 6370 Kostnader för bevakning och larm. Innan du kan använda kontot i Visma eEkonomi behöver du aktivera det. 

 

Enklast är att aktivera kontot i samband med att du ska använda det. När du skapar en bokföringshändelse och ska välja kontot kan du klicka i "Visa även inaktiva konton" och då kommer du få upp kontot, kan välja det och direkt aktivera det.

Alternativt går du in under Inställningar - Kontoplan och markera rutan "Visa även inaktiva poster" så kommer kontot upp och du kan aktivera det via knappen Redigera.


 

 

I Visma eEkonomi kan du använda funktionen Periodisering när du arbetar med leverantörsfakturor för att få en mer rättvisande fördelning av dina kostnader. Periodisering använder du om du till exempel betalar larmavgiften för tre månader vid ett tillfälle, men sedan vill fördela kostnaden på de månader som larmkostnaden avser. Läs mer och få vägledning i hjälpavsnittet Periodisera leverantörsfaktura

 

Ha en fin dag

/Tinna

Tack så jättemycket för svaret

mvh 

Tommy Sjöberg

Ser att du fått samma svar av bästa @Gunilla-57 

Toppen att vi kan hjälpas åt här i forumet 🙂

 

/Tinna