Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bokföra moms vid deposition

Hej har frågor kring ett kvitto som skall bokföras med en deposition. 

Namnlös design.png

Detta kvitto är från mekonomen och dem har tagit ut en deposition på 1500. Detta belopp är ink moms. när jag bokför detta hur ska jag göra? För sen så får jag tillbaka dem 1500kr men har inget kvitto på det. förutsätt att resterande bokförs på konto 5460. och att pengarna dras från 1930 och återbetalningen kommer in på 1930. tack så mycket på förhand!!

3 SVAR 3
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

Depositionsbeloppet är en säkerhet som du fått betala. Du kan bokföra beloppet (1 500 kr)i debet på t ex 1684 (Kortfristiga fordringar hos leverantörer). När du sedan får tillbaka beloppet så krediterar du samma konto.

 

Du bör få ett kvitto på det när du får tillbaka beloppet.

 

//Carina

Hej frågan är mer hur jag ska göra med momsen. Ska jag lägga 1200 på kortfristiga fordringar hos leverantör? sen momsen på momskontp. Sen när jag får tillbaka pengarna bokföra omvänt? Eller ska jag räkna bort dem 300kr som utgör moms och inte bokföra denna moms alls?

Hej

Hela summan på 1 500 bör läggas på 1684. När du får tillbaka summan kommer du få det återbetalt inkl moms öven då. Så gör inte något avdrag för moms på summan du fått betala.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim