Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

crille68
MEDLEM

Bokföra omräkning av slutlig skatt

Hej,

 

Har fått omräkning av slutlig skatt för två tidigare räkenskapsår och undrar hur jag skall bokföra detta? Kör Visma eEkonomi.

 

Skattetilläget har jag förstått bokas mot 6992 men hur gör jag med själva omräkningen av skatten? Mot vilket konto skall detta bokas?

 

Mvh

Christer

5 SVAR 5
AnnicaL
CHAMPION

Ändringsbeloppet bokas på konto  8920 Skatt pga ändrad beskattning. 

JohanT
MEDLEM

Hej, har samma fråga och är lite osäker på hut hela transaktionen ska se ut. Om vi utgår från en omräkning av skatt på 100 000 så 

1930 (K)      100 000
1630 (D)      100 000

Sen har vi då enligt ovan 8920, men hur ser hela transaktionen ut?

Hej!

 

Tack för din fråga. Utan att veta exakt hur du bokfört den beräknade inkomstskatten samt vilket belopp det är på så är det lite svårt att ge dig ett förslag, men säg att du bokförde 100 000 som beräknad inkomstskatt men att det blir 200 000 ( dvs en diff på 100 000 från den beräknade till den slutliga ). Du bokförde den beräknade mot 2510 K och 8910 D i bokslutet, vilket kommer göra att det blir följande när slutliga skatten dras:

 

1630 med 200 000 i K

2510 med 100 000 i D

8920 med 100 000 i D

 

Här tog jag inte hänsyn till någon tillgodoförd debiterad preliminärskatt, men du kan läsa mer om hur du hanterar slutlig skatt här. Om omräkningen gäller tidigare räkenskapsår där den slutliga skatten redan har hanterats så bokför du omräkningen bara mot 1630 K och 8920 D när omräkningen syns på skattekontot. 

Ha det fint!

 

Josefine

Mr Andersson
MEDLEM

Hej!

 

Jag har en liknande fråga. Jag bokade upp för mycket skatt men slutlig skatt blev mindre (alltså har jag för mycket uppbokat på konto 2510), redovisar jag då den skillnaden som en positiv skatt året efter då jag det året inte hade någon skatt på årets resultat? Min fråga är alltså, kan man ha en positiv skatt på årets resultat i årsredovisningen? Behöver man i så fall redovisa varför i en not?

 

Tack för hjälpen!

Hej

Du hanterar det precis på samma sätt som min kollega besvarade den tidigare frågan. Skillnaden är bara att du använder debet och kredit annorlunda eftersom du bokfört upp för mycket skatt.

/Joachim