Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bokföra pensionskostnader

Hej,

 

Jag ska betala avsättning till tjänstepension, premiebefrielse och sjukförsäkring för för första gången. Ska allt detta bokföras på konto 7400 - Pensionskostnader eller delas upp på något vis?

 

Med vänlig hälsning

 

Magnus 

5 SVAR 5
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Förutsatt att dessa är inom skatteklass T eller P ( du kan oftast se detta på försäkringsfakturan ) så kan dessa bokföras mot 74XX kontogruppen ja, tex 7410. Tänk på att man normalt sätt skall beräkna särskild löneskatt på pensionskostnader vilket du kan läsa om här. Den bokförs mot 2514 i kredit och mot 7533 i debet och skall redovisas i inkomstdeklarationen. Den kan antingen bokföras och beräknas löpande alternativt vid bokslutet. Man gör oavsett en avstämning mot slutsammanställningen från försäkringsbolaget för att avgöra mot vilket belopp man beräknar särskilda löneskatten på. 

 

Allt detta gäller om du har ett aktiebolag, om du har en enskild firma så är pensionskostnader inte en kostnad i företaget förutom för anställda, utan ett eget uttag då det är en privat kostnad som man sedan hanterar i sin deklaration. Du bör också dubbelkolla att de har skatteklass T eller P för att svaret skall gälla. 

 

Ha det fint!

Josefine

Tack för svar Josefine!

HAK__1
UTFORSKARE

Jag upplever att det är svårt att få en tydlig överblick över hur man ska bokföra allt. Finns det något tydlig sammanställning någonstans?

Jag använder BAS kontoplan och ställer frågor här om jag är tveksam om något och då brukar man få svar snabbt.

 

Mvh

 

Magnus 

Hej!

 

Det finns tyvärr ingen tydlig sammanställning någonstans då det inte finns något generellt svar när det gäller försäkringar, då det kan bero på vilken skatteklass de tillhör och när försäkringarna gäller för hur det skall hanteras. Det är därför oftast bra att kontakta försäkringsbolaget gällande vilken skatteklass de tillhör och om de skall förmånsbeskattas, samt att man oftast kan fråga Skatteverket för mer information. 

 

Som Magnus_Malcolm säger så finns det många bra konton i BAS kontoplanen för de olika försäkringarna man kan ha, och kan vi hjälpa till kring hur du bokför försäkringarna så gör vi gärna det i den mån vi kan här på forumet. 

 

Ha det fint!

Josefine