Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sofia_
UTFORSKARE

Bokföra resa och traktamente

Hej,

Det här är kanske i kategorin "dumma frågor", men då kan någon säkert enkelt svara på det 😉

Vi har ett AB och har (för första gången...) rest för att utföra arbete. Resan var mer än 50 km, och med övernattning. Jag ska nu bokföra. 

Jag har kvitto från hotellövernattningen och också kvitton från måltider. Jag undrar nu hur det fungerar med dessa utgifter och / eller traktamente?

Bokför jag hotellövernattningen och får tillbaka de pengarna (vilka konton ska jag använda?).

Hur gör jag med måltiderna? Bokför jag med de kvitton jag har och får tillbaka pengar, eller är det här man istället använder sig av traktamente? Jag är verkigen helt grön på det här, så är tacksam för tydliga svar med förslag på bokföringskonton.

Hälsningar

Sofia

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Hotellövernattningen är en kostnad du får lov att ta upp i bokföringen.

Lägg in den som ett eget utlägg via bokföring > Verifikationer > Ny verifikation

2893 Lån från närstående Kredit 
5800 Resekosntader Debet
2641 ing moms Debet

Sedan kan du när det finns utrymme ersätta dig själv för detta genom att föra över den summan och bokföra den överföringen mot 2893.
Just resekostnader (Inte mat) får du lov att betala med företagets pengar vilket är enklare.

Måltiderna får du inte dra av för i företaget då alla måltider anses som en privat kosntad som man skall stå för själv. 
Däremot så kan man ta ut traktamente enligt de fastställda belopp skatteverket bestämt som då skall täcka delar av de ökade omkosntader man haft under resan.

Observera att de fastställda schablonbeloppen även har avdrag för ev måltider man fått av kund eller företaget (Frukost t ex ingår oftast i hotallkostnaden)
Du kan läsa mer om traktamente och vilka belopp som gäller på skatteverket.se

https://www.skatteverket.se/foretag/arbetsgivare/lonochersattning/traktamenteochbilersattning.4.361d...

/Joachim