Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

AB Konsult
UTFORSKARE

Bokföra retroaktivt

Hej

Vilket datum ska man sätta när en transaktion bokas upp retroaktivt? T ex omföring av 2023 års resultat, det kan jag göra tidigast när årsredovisning är klart och den blev klart nu, mars 2024. Ska jag sätta datumet retroaktivt dvs 20240101 eller ska jag välja dagens datum, dvs den dag då själva bokföringen görs?

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Man lägger in det retroaktivt på rätt datum så exemplet du tog upp med omföringen av årets resultat lägger du in på datum 2024-01-01. 

Inköp med privata pengar lägger man in retroaktivt på kvittodatumet för att ta ett annat exempel.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

AB Konsult
UTFORSKARE

Tack!

Glad Påsk!

AB Konsult
UTFORSKARE

Hej, 

 

Tar upp frågan igen då situationen har ändrats något, se orginalfrågan längst upp på tråden, daterad 240327.

 

Jag har startat om företaget och importerat alla verifikationer för räkenskapsår 2023. För 2024 har jag gjort många korrigeringar, det blev ganska rörligt till slut, därför tänker jag bokföra om från början, det handlar bara om ett trettiotal verifikationer. Har ett par verifikationer som bokfördes i feb/mars retroaktiv datum 240101 (innan omstart) och hade ver.nr 25-30 . Kan jag flytta fram alla transaktioner med datum 240101 och bokföra dem först så att de får ett ver.nr i spannet 1-10?

 

Hälsningar

AB Konsult

Hej

Det går bra att ändra om och börja med att bokföra dessa och sedan numrera uóm underlagen också.

/Joachim

AB Konsult
UTFORSKARE

Tack!