Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MonicaA
MEDLEM

Bokföra självrisk/faktura för bärgning

Har fått en faktura på bärgning av företagets bil men är osäker på hur den ska bokföras. Självrisken är på 1500kr. Dock har bärgningsfirman även debiterat en summa som vårt försäkringsbolag står för och där finns moms angiven som vi uppenbarligen ska betala.
Det ser ut såhär:

MonicaA_2-1715940649295.png

och längst ner på fakturan ser det ut såhär: 

MonicaA_1-1715940361306.png

Hur ska jag bokföra detta? Kan jag dra av momsen? Totalsumman på 1889kr och momsen på 388,50kr stämmer ju inte med varandra så Visma säger ifrån. Eller ska jag bara betala hela summan utan att lägga in något om moms?

 

Tack på förhand!

3 SVAR 3
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

Försäkringsbolagen tar aldrig momsen om den försäkrade är någon som är momsregistrerad. Du bokar upp självrisken 1 500 kr som en kostnad, antingen på konto för självrisk 63XX eller 5613. Momsen lägger du på 2641.

 

//Carina

Tack för svar. Det jag undrar är hur jag ska bokföra momsen då den inte är 25% av totalsumman och därmed säger systemet till om jag bokför hela momsen som den står då den inte är 25% av totalsumman 1889, ska jag bara strunta i varningen som systemet ger om att "momsen verkar vara bokförd fel"?

Hej

Du kan bortse från varningen då momsen på kostnader inte påverkar momsredovisningen på samma sätt som försäljningsmoms.

/Joachim