Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

TobeBj
UTFORSKARE

Bokföra som förbrukningsinventarie eller inventarie

När jag va inne på anläggningstillgångar för att lägga till min skåpbil så blev jag lite fundersam över vissa saker. Under hjälpen hittade jag följande text.

"De tillgångar som köps in till ett pris lägre än ett halvt prisbasbelopp eller har en användningstid på tre år eller kortare ska kostnadsföras direkt. De tillgångar som ska kostnadsföras direkt registrerar du med  tillgångstypen Korttidsinventarier." Detta fick mig att börja fundera ytterligare på hur jag ska hantera min skåpbil i bokföringssammanhang. 

 

I den typ av budbilsverksamhet jag sysslar med kör vi ca 6000 mil om året och normalt sett byter man bil när den är ca 3-4 år gammal och gått 20 000 mil.

 

När jag först startade min åkeriverksamhet så hade jag tänkt att leasa en ny bil men pga hur marknaden såg ut och att det är ca 1,5 års leveranstid på bilar i dagsläget så slutade det med att jag köpte mig en begagnad bil med mycket få mil på nacken, den är köpt kontant för 230 000 kr. Bilen är 6 år gammal och är tänkt att brukas utav mig i 2 till 2,5 års tid då har bilen gått ca 20 000 mil och behöver bytas ut.

Så nu är min fråga om detta är något som gör att man kan hantera denna bil som en korttidsinventarie, eller är det hugget i sten att alla bilar oavsett ålder och tänkt brukandes tid ska avskrivas under en 5 års period?

 

Tack på förhand 

Mvh Tobe

 

 

 

4 SVAR 4
Max B
MEDLEM

Hej! 

 

Jag är inget proffs på bilar (varken bokföringsmässigt eller rent tekniskt), men ser ingen anledning till att de ska hanteras annorlunda än andra inventarier vid bedömning av värde och ekonomisk livslängd. Alltså bör man kunna ta hela kostnaden direkt om en bil är värd mindre än ett halvt prisbasbelopp eller har en ekonomisk livslängd som är kortare än tre år. Om du ofta köper in bilar med lite längre livslängd skulle jag säga att det går bra att använda fem år som huvudregel, att ha olika avskrivningstider i ett litet bolag behövs i regel inte. 

 

Om du kan visa att skåpbilens ekonomiska livslängd sannolikt kommer vara mycket kortare än tre år bör du kunna kostnadsföra den som en korttidsinventarie. Kommer du dock fram till 2,5 år eller liknande är det så pass nära 3 år att det nog är lättast och lägst risk att ta upp skåpbilen som en tillgång.

 

Hälsningar,

Max 

Jag pratade med skatteverket som bekräftade det som du redan skrivit. Då bilen är begagnad och jag anser att bilens ekonomiska livslängd för mig kommer att vara 3 år eller lägre så kan jag välja att dra av den direkt om jag vill det.  

Jag har nu bestämt mig för att lägga upp den under anläggningstillgångar istället. Nu undrar jag istället (borde ha frågat kvinnan på skatteverket) om man kan lägga upp den på 3 år avskrivning med ett restvärde istället för 5 år. Jag kommer ej att använda bilen i 5 år och om 5 år antar jag att denna bil ej kommer att vara värd någonting alls. 

 

Mvh Tobe

Max B
MEDLEM

Jag hade inte satt ett restvärde vid bedömning utav livslängd, utan redovisningsmässigt utgått från att restvärde/bokfört värde är 0 efter 5 år. Vid försäljning eller utrangering av bilen kan man redovisa en vinst eller förlust. 

 

Hälsningar,

Max 

 

 

Tack Max för ditt svar. 

 

Jag valde att göra så som du beskrivit. Jag la upp bilen som en anläggningstillgång med avskrivning under 5 år utan restvärde.

 

Mvh Tobe