Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jan S_
MEDLEM

Bokföra tillverkning prototyp

Jag har låtit tillverka en prototyp av en egendesignad produkt för utvärdering och test. Har bokfört mot konto 4000. Tanken var att sälja den efter att den blev testad, men det har inte lyckats ännu. Hur gör jag? Måste jag bokföra den som lager nu vid bokslut. Hur gör jag om den inte går att sälja senare.

9 SVAR 9

Hm... svår fråga. Vilken bolagsform har du?

 

AB

Pling @AccountantfromHell_singland hade du någon idé här tro? 🙂  Inte helt enkelt ju precis som du säger så jag tar också all input som finns att få. 

Ha en trevlig helg! 
/My 

Rent spontant och med tanke på att du har AB så bör detta kunna ses som egenupparbetad utvecklingskostnad. Oavsett om det är vara eller inventarie så skulle nog jag anse att du inte får lägga den vare sig i lager eller som inventarie utan helt enkelt måste kostnadföra den. Möjligen om du väljer att göra din årsredovisning enligt K3, då skulle man kanske kunna aktivera åtminstone vissa delar av kostnaderna. Men en följdfråga till, hur mycket pengar pratar vi om att du lagt ner. Tid är orelevant i det här fallet, möjligen om du tagit ut lön för arbetet men det betvivlar jag ju....

Hej, det rör sig om ca 40' för material och tillverkningskostnad hos en mekanisk verkstad

Hejsan. Förstår problemet och antar att bolaget kanske inte tål en kostnad på det beloppet. Men då hela är inköpt och den, som jag förstår det, är säljbar som den ser ut så skulle jag nog lägga hela anskaffningsvärdet i lagret. Om den nu, åtminstone i teorin, är säljbar i det skick den är och till ett pris som är på samma nivå eller högre som tillverkningskostnaden. 

Hej igen, jodå bolaget tål en sådan kostnad men vad lägger jag den på i så fall och vilket är smartast. Om jag lagerför så måste det skrivas ner då om den inte blir såld, väl? Risken finns att den inte blir såld och troligen inte till fullt pris eftersom det finns utvecklingskostnad som är svår att få tillbaka på en enhet.

Hejsan. Du har ju ganska stora friheter när det gäller lagervärdering och i grunden så skall den ju vara kurant (säljbar) för att utgöra en tillgång. Så du kan ju ta upp den för att sedan skriva ner den till ett tänkt värde. Så gör jag bl.a på en bilfirma där vi alltid måste gå igenom begagnatlagret som ibland (ofta) står lite för länge och inte kan säljas till anskaffningsvärdet...

 

OK, så får det bli. Tack så mycket för hjälpen!