Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra två inbetalningar till olika konton

Hej har kontantmetoden. Vi har fakturerat kund och fakturan ligger på 1875kr inkl moms.

Kund betalade in 1500kr. Sedan betalade han in 375kr på ett annat konto. Så det blev inte på samma företagskonto tyvärr. Hur gör jag? Har ej bokfört den första inbetalningen än heller. Detta är från förra året, december, sista posten innan jag kan slutföra förra årets bokföring inför deklarationen. Nån som kan hjälpa mig,? Jag gör enkel bokföring så är inte så kunnig, lär mig på vägen, så att håll det enkelt så jag förstår 🙂

Drar på detta eftersom jag inte förstått hur jag ska göra. Tack på förhand!

20 SVAR 20
Fd medlem
Inte tillämpbar

Så jag har kopierat kontoutdraget där 1500kr finns som kund betalat in på företagskontot, men den matchar ju inte fakturan vi skickat från visma programmet. Har ej godkänt den ännu i programmet, men fakturan är markerad som betald på 1850 kr. Det är ju en diff nu i programmet , hoppas på hjälp, tack

Hejsan, 

Vi ska absolut försöka bena ut det, jag har lite följdfrågor innan bara. 🙂

Vilket bankkonto hamnade dessa 375 kr som kom in i efterhand?

Om jag förstod dig rätt kom de första 1500 kr in på ditt företagskonto? 
Precis som du säger så kan inte programmet matcha automatiskt eftersom beloppet på fakturan och kontoutdraget inte är samma, men var kundfakturan ändå bokförd som betald?

Mot vilket konto bokfördes betalningen på kundfakturan isåfall? Om du går till Försäljning - Kundfakturor - Klickar på kundfakturan så kan du se verifikationen för inbetalningen där. 

Återkom gärna! 
/My 
 

Fd medlem
Inte tillämpbar

De hamnade på sambos privata konto.

De 1500kr kom in på företagskontot, precis.

Kundfakturan är bokförd som betald på 1875kr trots att inte hela summan kommit in eller kommit in på två olika ställen.

såhär är det bokfört i Visma

konto 3051 - K 1500

konto 2611 - K   375

konto 1930 - D 1875

 

Hoppas det går att bokföra på nåt vettigt sätt 🙂

Hej, 
Tack för svar, nu blir det lättare att hjälpa dig. Det ska vi lösa! 🙂 

1. Du kan börja med att korrigera betalningen av fakturan som bokförts av misstag. Om du går till Kassa och Bankhändelser - Periodens bankhändelser  - se till att rätt period är vald så ska du se händelsen för betalningen. Klicka på den och Ångra matchning. Då skapas automatiskt en korrigeringsverifikation som vänder och nollar bokföringen för betalningen och kundfakturan hamnar återigen som obetald vilket gör att du kan registrera betalningen korrekt. 

2. Du kan nu registrera betalningen på 1500 kr som kom till ditt företagskonto. Gå till Kassa och Bankhändelser igen - Ny bankhändelse - Lägg in datum när betalning registrerades på ditt kontoutdrag samt beloppet - Lägg till. Nu kan du matcha beloppet med fakturan. I vårt skrivna hjälpavsnitt Matcha inbetalningar manuellt kan du se precis hur du gör detta steg för steg. Kolla under avsnittet Kundfaktura - delbetald

3. När det gäller resterande del av betalningen ska detta belopp först föras över från det privata kontot till företagskontot. För att bokföra den överföringen gör du stegen i samma hjälpavsnitt som ovan, kolla under avsnittet Insättning av privata pengar till företagets bankkonto på länken. När denna överföring är bokförd och gjord kan du följa steg 2 på nytt, fast med bet belopp som är kvar. När denna delbetalning också har registrerats ska kundfakturan under Försäljning - Kundfakturor vara slutbetald. 

Känns något oklart får du gärna återkomma. 
Ha en fin fortsatt dag! 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen, det är ingen matchning som gjorts på denna. Den är bokfört som inbetald i programmet. När jag tog in kontoutdrag från banken och skulle matcha det var då jag märkte att det inte gick eftersom den var bokförd som betald hela summan, men det var ju inte hela sanningen. Här kan du se hur det ser ut med inbetalningen. Hur kan jag ta tillbaka inbetalningen? Eller är det nåt annat jag behöver göra, lägga in 375kr från egna kontot så det blir rätt eller funkar det inte så? Måste det matcha från kontoutdraget?

Kan inte ångra nåt som jag inte matchat än 🙂 

Teresia1_0-1584625736415.png

 

Hej!

Av bilden att döma så finns det en betalning på fakturan, precis som du skriver. Denna betalning är på totalbeloppet vilket inte stämmer med verkligheten och därför ska denna först ångras. Om du går till Kassa- och bankhändelser och ställer dig på 2019-12-12 bör du se denna betalning och kan klicka på den för att välja Ångra matchning. När detta är gjort kan du följa min kollegas beskrivning från punkt nr. 2.

 

Mvh

Moa

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, ser det rätt ut nu?

Vet inte om det blev rätt, men jag förstod inte helt hur jag skulle göra för att föra över pengar från privat till företagskontot?

För att nu stämmer inte kontoudraget, nu är det ju 375kr för mycket?

Eller behöver jag göra nåt för att det ska se rätt ut?

1041,12 kr ska totala vara vid årsskiftet.

Men fakturan har blivit rätt iaf så att den är klar, den ligger inte och skvalpar längre eftersom jag gjorde om den till att kund betalt in 1500 och sedan 375kr.

Tack för hjälpen, men inte helt klart än antar jag?

Hälsningar Teresia

 

 

Teresia1_0-1584979418769.pngTeresia1_1-1584979450532.png

 

Hej! 

Precis som du säger så är fakturan nu slutbetald korrekt, snyggt! 

Nu har du om jag förstår dig rätt 375 kronor förmycket på företagskontot motsvarande vad som faktiskt finns på kontoutdraget nu. Jag ska rätta mitt svar ovan faktiskt, steg 3 behöver du inte göra i eEkonomi utan du behövde bara göra själva överföringen mellan det privata kontot och företagskontot via din bank. Får be om ursäkt att det blev felinformerat, gick lite för fort. 

Har du gjort överföringen mellan kontona och också bokfört denna överföringen kan du Ångra matchning för den händelsen under Kassa och Bankhändelser enligt samma beskrivning som ovan, då bör saldot stämma igen.

Känns något oklart så hör du av dig! 🙂 
/My
 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok tack, men då återstår att överföra de 375kr som fattas på företagskontot då via banken från privatkontot. Då har vi gjort det. Har det betydelse att det görs detta år och inte på förra? Det blir ju en diff i bokföringen som jag ska slutföra nu som vi ska skicka till revisorn så han kan göra deklarationen till oss. 

 

Hej igen! 🙂 

 

Det absolut viktigaste är att intäkten tas upp på rätt år men precis som du säger så finns ju inte pengarna på ditt företagskonto fören nu. Om jag förstår dig rätt så kom dessa 375 kr in på din sambos privata konto och då bör det inte bokföras i december alls eftersom pengarna då inte tillhörde dig/ ditt företagskonto utan din sambo.

Om jag tolkat det korrekt kan du rätta bokföringen för betalningen genom att gå till Kassa och Bankhändelser - leta upp bankhändelsen som gäller denna betalning på 375 kr och klicka på den - Ångra Matchning. Klicka sedan på händelsen - Ändra bankhändelse och ändra datum till det datum då pengarna faktiskt fördes över till företagskontot enligt ditt kontoutdrag. Matcha sedan bankhändelsen på nytt med kundfakturan och Bokför

/My 


 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, jag förstår inte hur du menar att jag ska göra nu. 

Nu ser det ut såhär att slutbetalning är gjord på 375 kr på fakturan.

Teresia1_0-1585565113686.png

Förstår inte hur jag ska ångra matchning? Har inte gjort något annat än detta så det finns inget att ångra matchning på, eller har jag förstått fel? Så att på ett sätt är ju inte pengarna överförda från privatkontot till företagskontot än i programmet, är det det som ska göras? Jag har inte ännu gjort någon bokföring för detta år eftersom jag vill få det klart från förra året. Men den är väl avslutad eftersom jag inte kommer att kunna göra nånting åt differensen på 375kr iaf?

 

Svårt att skriva om dessa delar tycker jag när jag inte helt och hållet förstår allt.

Hoppas det blir bra snart så jag kan fortsätta att bokföra det som hänt senaste 3 månaderna, eller jag kanske kan göra det iaf?

 

Precis, du behöver korrigera slutbetalningen på kundfakturan eftersom dessa pengar inte fanns på ditt företagskonto i december. Du ska bokföra fakturan som slutbetald när pengarna faktiskt överfördes till ditt konto, vilket jag förstått det som är nu i mars. Innan dess fanns de på din sambos privata konto om jag tolkat det rätt? 

Ångra matchning hittar du inte på själva kundfakturan eller på verifikationen utan du går till Kassa och Bankhändelser - leta upp händelsen på 375 kr - klicka på den - Ångra matchning. I mitt svar ovan ser du sedan hur du kan redigera denna händelse, ändra datum till det datum pengarna kom in på ditt företagskonto och matcha om bankhändelsen mot fakturan på nytt. 

Du kan börja bokföra för de senaste 3 månaderna ändå om du vill, även om ditt räkenskapsår för 2019 inte är avslutat och klart än. 🙂 

 

/My 

 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, det ser ut så här på kundfakturan.

Jag kan inte gå till kassa och bankhändelser för det finns inget där.

Jag har klistrat in kontoutdrag så att den insättningen på 375kr som vi gjorde nu senast till företagskontot finns där men har ej matchat den för jag har ju inget att matcha mot. 

Är det så att jag behöver göra en kredit på denna kundfaktura, det är ju det enda jag kan göra på denna, för nu står det ju att vi fått in hela summan, fast det inte var sanningen? 

Känns inte som jag har gjort rätt med de 375 kr från början utan endast godkänt betalningen och sagt att den är helt betald, är det inte så?

För jag kan inte göra nån ångra matchning i detta läge?

Tänker jag fel?

Behöver du flera bilder för att förstå hur det ser ut på min sida?

 

Teresia1_0-1585660611801.png

 

Om jag kikar på kundfakturan på bilden så ser jag följande. 

1. 2019-11-29 är fakturan skapad och skickad.
2. 2019-12-12 är bokföring utav inbetalning på fakturan ångrad eftersom hela fakturan blivit bokförd som betald. 

3. 2019-12-12 blir ny delbetalning bokförd på 1500 kr, de pengar som faktiskt sattes in på företagskontot.

 

Så långt känns allt korrekt. Det vi ska försöka reda ut nu är sista punkten som bokfördes 2019-12-24, det är en inbetalning på de sista 375 kronor som gör att kundfakturan blir slutbetald. Denna borde inte vara bokförd på detta datum eftersom pengarna först kommit in till ditt företagskonto nu i mars. 

Gå till Kassa och Bankhändelse - upp till höger kan du välja period, välj december där. Kan du då se bankhändelsen på 375 kr i listan som bokförd och ångra matchningen? Den bör finnas med bokföringsdatum 2019-12-24 där. Gör den det kan du som ovan Ångra matchning så inbetalningen korrigeras - Byta period igen så du ser ditt nuvarande kontoutdrag och matcha dessa 375 kr med rätt datum till fakturan. 


Om inte kan du ta en bild på hur verifikation A189 ser ut och återkomma i tråden. 

/My 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Teresia1_0-1585678722563.png

Såhär ser den verifikationen ut

Precis sista steget där jag godkänt 375 kr så att slutbetalningen är klar är fel, men där har jag inte gjort nån matchning utan nåt annat som jag inte ens förstår hur jag gjort 🐵

Nu såg jag att det blivit moms på den delen också, så den är ju helt fel väl?

Jag skulle ju bara sätta in 375 kr som är momsen av totalen 1875kr

Hoppas vi kan avsluta detta ärende snart 🙂

 

Den verifikationen finns under Kassa och Bankhändelser om du går dit enligt mitt svar ovan och ändrar period till december kommer du se händelsen bokförd 2019-12-24 på ditt företagskonto. Du skickade en bild i ett utav dina svar i denna tråd ‎2020-03-23 där man kan se denna händelsen där med detta verifikationsnummer så du ska kunna hitta den igen. 🙂

Om du letar upp denna händelse där och klickar på Ångra matchning kommer verifikationen korrigeras, då även momsen samt att fakturan hamnar som obetald på 375 kr igen. Du kommer då kunna matcha på nytt med korrekt händelse på korrekt datum.

 

Skulle det vara så att du inte hittar händelsen under Kassa och Bankhändelser får du gärna kontakta oss på supporten via telefon eller chatt så ska vi såklart hjälpa dig vidare, det kanske blir lättare den vägen. Såklart ska vi få ditt ärende löst. 🙂 

 

/My
 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack fick hjälp av er på telefon till slut, men tack för all hjälp. Allt ordnade sig.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Va härligt att det löste sig. 🙂 

Detsamma till dig!
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföringsdatumet och betal datumen är ju olika som du ser på kundfakturan, vilket är det som ska vara rätt?

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Om det är så att jag behöver ta bort kopplingen att fakturan är slutbetald i december som det står nu så vet jag inte hur jag ska göra det för den är ju bokförd? Så att jag kan koppla ihop att den är betald nu istället, eftersom vi nu överfört de 375kr  på företagskontot.