Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Teresia1
NY MEDLEM

Bokföra två inbetalningar till olika konton

(uppdaterad av My Janhall MODERATOR ‎2020-03-10 11:36 )

Hej har kontantmetoden. Vi har fakturerat kund och fakturan ligger på 1875kr inkl moms.

Kund betalade in 1500kr. Sedan betalade han in 375kr på ett annat konto. Så det blev inte på samma företagskonto tyvärr. Hur gör jag? Har ej bokfört den första inbetalningen än heller. Detta är från förra året, december, sista posten innan jag kan slutföra förra årets bokföring inför deklarationen. Nån som kan hjälpa mig,? Jag gör enkel bokföring så är inte så kunnig, lär mig på vägen, så att håll det enkelt så jag förstår 🙂

Drar på detta eftersom jag inte förstått hur jag ska göra. Tack på förhand!

20 SVAR 20
Teresia1
NY MEDLEM

Svar: Bokföra två inbetalningar till olika konton

(uppdaterad av Teresia1 ‎2020-03-10 12:24 )

Så jag har kopierat kontoutdraget där 1500kr finns som kund betalat in på företagskontot, men den matchar ju inte fakturan vi skickat från visma programmet. Har ej godkänt den ännu i programmet, men fakturan är markerad som betald på 1850 kr. Det är ju en diff nu i programmet , hoppas på hjälp, tack

My Janhall
MODERATOR

Re: Svar: Bokföra två inbetalningar till olika konton

Hejsan, 

Vi ska absolut försöka bena ut det, jag har lite följdfrågor innan bara. 🙂

Vilket bankkonto hamnade dessa 375 kr som kom in i efterhand?

Om jag förstod dig rätt kom de första 1500 kr in på ditt företagskonto? 
Precis som du säger så kan inte programmet matcha automatiskt eftersom beloppet på fakturan och kontoutdraget inte är samma, men var kundfakturan ändå bokförd som betald?

Mot vilket konto bokfördes betalningen på kundfakturan isåfall? Om du går till Försäljning - Kundfakturor - Klickar på kundfakturan så kan du se verifikationen för inbetalningen där. 

Återkom gärna! 
/My 

Teresia1
NY MEDLEM

De hamnade på sambos privata konto.

De 1500kr kom in på företagskontot, precis.

Kundfakturan är bokförd som betald på 1875kr trots att inte hela summan kommit in eller kommit in på två olika ställen.

såhär är det bokfört i Visma

konto 3051 - K 1500

konto 2611 - K   375

konto 1930 - D 1875

Hoppas det går att bokföra på nåt vettigt sätt 🙂

My Janhall
MODERATOR

Hej, 
Tack för svar, nu blir det lättare att hjälpa dig. Det ska vi lösa! 🙂 

1. Du kan börja med att korrigera betalningen av fakturan som bokförts av misstag. Om du går till Kassa och Bankhändelser - Periodens bankhändelser  - se till att rätt period är vald så ska du se händelsen för betalningen. Klicka på den och Ångra matchning. Då skapas automatiskt en korrigeringsverifikation som vänder och nollar bokföringen för betalningen och kundfakturan hamnar återigen som obetald vilket gör att du kan registrera betalningen korrekt. 

2. Du kan nu registrera betalningen på 1500 kr som kom till ditt företagskonto. Gå till Kassa och Bankhändelser igen - Ny bankhändelse - Lägg in datum när betalning registrerades på ditt kontoutdrag samt beloppet - Lägg till. Nu kan du matcha beloppet med fakturan. I vårt skrivna hjälpavsnitt Matcha inbetalningar manuellt kan du se precis hur du gör detta steg för steg. Kolla under avsnittet Kundfaktura - delbetald

3. När det gäller resterande del av betalningen ska detta belopp först föras över från det privata kontot till företagskontot. För att bokföra den överföringen gör du stegen i samma hjälpavsnitt som ovan, kolla under avsnittet Insättning av privata pengar till företagets bankkonto på länken. När denna överföring är bokförd och gjord kan du följa steg 2 på nytt, fast med bet belopp som är kvar. När denna delbetalning också har registrerats ska kundfakturan under Försäljning - Kundfakturor vara slutbetald. 

Känns något oklart får du gärna återkomma. 
Ha en fin fortsatt dag! 
/My 

Teresia1
NY MEDLEM

Hej igen, det är ingen matchning som gjorts på denna. Den är bokfört som inbetald i programmet. När jag tog in kontoutdrag från banken och skulle matcha det var då jag märkte att det inte gick eftersom den var bokförd som betald hela summan, men det var ju inte hela sanningen. Här kan du se hur det ser ut med inbetalningen. Hur kan jag ta tillbaka inbetalningen? Eller är det nåt annat jag behöver göra, lägga in 375kr från egna kontot så det blir rätt eller funkar det inte så? Måste det matcha från kontoutdraget?

Kan inte ångra nåt som jag inte matchat än 🙂 

Teresia1_0-1584625736415.png

Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej!

Av bilden att döma så finns det en betalning på fakturan, precis som du skriver. Denna betalning är på totalbeloppet vilket inte stämmer med verkligheten och därför ska denna först ångras. Om du går till Kassa- och bankhändelser och ställer dig på 2019-12-12 bör du se denna betalning och kan klicka på den för att välja Ångra matchning. När detta är gjort kan du följa min kollegas beskrivning från punkt nr. 2.

Mvh

Moa

Teresia1
NY MEDLEM

Hej, ser det rätt ut nu?

Vet inte om det blev rätt, men jag förstod inte helt hur jag skulle göra för att föra över pengar från privat till företagskontot?

För att nu stämmer inte kontoudraget, nu är det ju 375kr för mycket?

Eller behöver jag göra nåt för att det ska se rätt ut?

1041,12 kr ska totala vara vid årsskiftet.

Men fakturan har blivit rätt iaf så att den är klar, den ligger inte och skvalpar längre eftersom jag gjorde om den till att kund betalt in 1500 och sedan 375kr.

Tack för hjälpen, men inte helt klart än antar jag?

Hälsningar Teresia

Teresia1_0-1584979418769.pngTeresia1_1-1584979450532.png

My Janhall
MODERATOR

Hej! 

Precis som du säger så är fakturan nu slutbetald korrekt, snyggt! 

Nu har du om jag förstår dig rätt 375 kronor förmycket på företagskontot motsvarande vad som faktiskt finns på kontoutdraget nu. Jag ska rätta mitt svar ovan faktiskt, steg 3 behöver du inte göra i eEkonomi utan du behövde bara göra själva överföringen mellan det privata kontot och företagskontot via din bank. Får be om ursäkt att det blev felinformerat, gick lite för fort. 

Har du gjort överföringen mellan kontona och också bokfört denna överföringen kan du Ångra matchning för den händelsen under Kassa och Bankhändelser enligt samma beskrivning som ovan, då bör saldot stämma igen.

Känns något oklart så hör du av dig! 🙂 
/My

Teresia1
NY MEDLEM

Ok tack, men då återstår att överföra de 375kr som fattas på företagskontot då via banken från privatkontot. Då har vi gjort det. Har det betydelse att det görs detta år och inte på förra? Det blir ju en diff i bokföringen som jag ska slutföra nu som vi ska skicka till revisorn så han kan göra deklarationen till oss.