Hej,
Jag har en fråga hur man ska bokföra rätt. Jag har fått en utbetalning från NETS då jag sålt produkter. På kvittot från utbetalning finns det en transaktionsavgift som då dragits av innan utbetalningen kom till mitt konto. Skulle gärna vilja veta hur man bokför detta rätt då momsen på utbetalningen är beräknad på priset innan transaktionsavgiften drogs av.
Hoppas detta är förståeligt. Vill veta om detta ska bokföras separat eller hur man löser detta så beloppen och momsen blir rätt.
Löst! Gå till lösning.
Hej
Beroende på om ni bokför försäljningen som en dagskassa på försäljningsdagen (inte dagen då pengarna sätts in) eller ej så visar jag med två olika exempel på hur det hanteras.
1. Om det först bokförs upp en dagskassa vilket är det sätt som det bör göras på så hanterar ni det på följande sätt. Visar med ett belopp under kassa och bankhändelser på 550 kr där Nets dragit av 50 kr i avgift. Tar med moms på avgiften i mitt exempel. Detta kan vara annorlunda hos er vilket kan vara bra att tänka på. Så undersök om det är moms på avgiften först.
2. Har det inte bokförts upp en dagskassa innan då gör man på ett snarlikt sätt men med lite andra konton. Använder samma summor i detta exemplet.
Markerar enbart skillnaderna från exemplet ovan i detta exempel.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Tack så jättemycket för hjälpen, då vet jag hur jag ska göra 🙂
Det är dock ingen moms på avgiften men antar att jag gör på samma sätt fast utan moms helt enkelt.
Hej
Helt korrekt du lägger hela avgiften på konto 6040 istället.
Ha det fint
Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.