Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bokföra utbildningsmaterial

Hej,

 

Jag har en kund som har köpt solceller samt tillförande material för att utbilda sig om hur det ska monteras samt tidsåtgång och så vidare. Kunden har monterat allt själv på en mindre byggnad på egen fastighet och planerar att i framtiden göra samma för sina kunder. 

 

Men det jag funderar på är hur bokför jag materialet som en utbildningskostnad? 

 

Mvh

Linnéa

5 SVAR 5
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Linnea! 

Det var en ovanlig och spännande frågeställning. Jag har pratat med mina kollegor i teamet och vi vill att du börjar att höra med Skatteverket hur detta ska hanteras eller om din redovisningsbyrå kanske har mer erfarenheter av likande händelser. 

 

Uppdatera gärna din tråd sedan så kanske vi kan kan hjälpa någon annan i likande situation framöver. 

 

Önskar dig en fortsatt fin dag!

//Tinna

Hej!

 

Ja, upplägget låter kreativt... Jag utgår från att han nu kan nyttja solcellerna på sin egna fastighet. Kostnaden är således helt privat alternativt 100 % förmånsbeskattning.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Ska uppdatera när jag vet mer. 

Hej,

 

fick ingen direkt hjälp av skatteverket. Då hänvisade mig till denna länken. 

https://www.skatteverket.se/foretag/skatterochavdrag/avdragforforetag/utbildning.4.3152d9ac158968eb8...

 

Hej!

 

Tack för uppdateringen kring Skatteverkets svar. Ibland är de mindre hjälpsamma och ibland kan de hjälpa lite mer så det var tråkigt att de enbart kunde hänvisa dig till den länken. Om man ringer in så får man oftast inte alltid lika bra svar på svårare beskattningsfrågor, så om du inte redan gjorde det så rekommenderar jag att man mailar istället för att få ett bättre och utförligare svar. Jag håller med Lovisa om att det rimligtvis bör vara en privat kostnad då utbildningskostnader i normala fall har lite högre krav på sig som detta inte riktigt verka uppfylla. Tex så står det i länken att man inte får göra avdrag för utbildning som utökar din verksamhet vilket man hade kunna se detta som, samt att kunden kan använda dessa solceller privat. 

 

Om det är av en högre summa, vilket jag antar solcellerna är, så kan det vara värt att ta kontakt med en skattejurist som kanske kan hjälpa dig i denna frågan. 

Ha det fint!

 

Josefine