Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Magnus71
MEDLEM

Bokföra utlägg för kund

Jag säljer tjänster som konsult i eget AB. Min kund skulle betala en lunch för en av sina kunder, och jag betalade den och tog kvittot. Nu ska jag få tillbaka pengarna för detta. Min kund vill då att jag lägger till utlägget på min månadsfaktura där jag fakturerar konsulttimmarna.

Hur ska jag bokföra detta? Dels när jag bokför själva inköpet, dels när jag sedan ska fakturera min kund.

9 SVAR 9
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du lägger till ditt utlägg exklusive moms och debiterar din vanliga momssats på fakturans hela belopp.

Mikael
Magnus71
MEDLEM

Ok, tack, men hur bokför jag det? 1681 eller ett kostnadskonto?
Enklast vore ju ett kostnadskonto (vidarefakturering), men då uppstår ju problemet att lunchen inte är avdragsgill, medan min försäljning är skattepliktig. Då får jag ju betala skatt för detta utlägg?

Hej Olle! 

Inköpet ser ut att vara helt korrekt bokfört. Det jag funderar på är däremot faktureringen till kunden. Om jag förstår det hela rätt så kostade lunchen 184 kr, men vad ska kunden betala dig? Är det något mer än lunchen eftersom du debiterat ditt företagskonto med 210 kr? 

Tänk också på att konto 2641 är ett konto för ingående moms, när du ska bokföra en försäljning så hanteras utgående moms. Är det 25% moms på försäljningen kan du förslagsvis använda konto 2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%


Är det endast lunchen på 184 kr du ska vidarefakturera för bör konteringen bli: 
3684 kredit 147.2 kr
2611 kredit 36,8 kr
1930 debet 184 kr 

Företagskontot 1930 ska alltså debiteras med det belopp kunden faktiskt betalar och som kommer in på ditt konto, får just nu inte riktigt ihop dina siffror för försäljningen måste jag erkänna. Jag hoppas detta kan underlätta hanteringen, annars får du såklart återkomma 🙂 

Ha en fin dag! 
/My 

Hej My,

 

Tack för förtydligandet och vägledning.

 

För detta tillfälle är det enbart 184 kr för lunch som ska vidarefaktureras och betalas av kunden. 

Hur får du fram 147.2 kr som ska konteras på konto 3684 kredit? 

 

Vänligen

Olle

 

 

Hej igen! 

147.2 kr är beloppet när man drar 25% moms från 184 kr. Uträkning av moms är inte helt klart kan jag hålla med om för du tar alltså inte 25% rakt av 184 kr, man räknar på något som man kan kalla för baklänges-moms. Det innebär i korta drag att momsen beräknas på priset exkl moms. Tänkte du räkna fram momsen manuellt så kanske artikeln Så här fungerar moms från Verksamt kan hjälpa dig på vägen iallafall, det finns också flera bra momskalkyler på nätet att använda för få hjälp att räkna.

Visma eEkonomi som jag ser att du använder hjälper dig att räkna fram detta om du använder programmets funktion för till exempel kundfaktura. Om du skickar en kundfaktura från programmet så får du via artikeln du lägger upp välja vilken momssats och vilket konto försäljningen ska bokföras på. Väljer du 25% moms där så kommer programmet automatiskt räkna fram rätt moms på beloppet samt kontera momsen på rätt momskonto när du bokför den. 

Ha en fortsatt bra dag! 
/My
 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej , 

 

När man debiterar kund utlägg som lunch , hotellvistelser mm , vilken artikel nr använder man när man lägger upp ny kundfaktura  ? 

Tack på förhand.  

Hej Bülent,

 

I programmet finns inga färdiga artiklar utan du behöver själv skapa de artiklar som du har behov av. För att skapa en ny artikel går du till Försäljning - Artiklar - Knappen Ny. 

Behöver du hjälp så är du alltid välkommen att kontakta supporten så visar vi gärna hur det det fungerar. 

 

Ha en fin dag! 
/Tinna

Fd medlem
Inte tillämpbar

Du behöver skapa konto vidarefakturerade kostnader t e x 4684 och liknande för intäktskonto vidarefakturerade kostnader 3684 t ex. Som sagt tidigare du bokför först inköpet bank kredit totala beloppet, moms 2641 som står på kvitto och kostnad på konto 4684. När du fakturerar till din kund använder belopp ex moms på kvitto på konto 3684, momssats blir dock 25% - och detta gäller alla vidarefakturerade kostnader oavsett vilken momsats var vid inköpstillfälle

Hej,

Vi behöver bokföra ett lunch utlägg (totalt 184 kr inklusive moms)  som ska vidarefaktureras till kunden att betala oss för. 

 

Vi har bokfört enligt följande: 

 

1931 kredit 184 kr  -   Bankkort
2641 Debet 19,71 kr
4684 Debet 164,29 kr  -  vidarefakturerade kostnader

 

Vid fakturering till kund:

(Bokföringsdatum: Bankens transaktionsdatum då kunden betalt fakturan)


3684 kredit 164,29 kr   -     intäktskonto vidarefakturerade kostnader
2641 kredit 46 kr
1930 Debet 210,29 kr   -     Företagskonto

 

Är bokföringen korrekt?

 

Vänligen 

Olle