Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MadeleneN
MEDLEM

Bokföra utlägg för lån

Hej!

Jag har tagit ett privat lån för att betala kontantinsats på en leasingbil.

Hur bokför jag dessa utlägg?

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Om du har enskild firma och tagit lånet privat bokför du lånet som egen insättning. Om det är AB bokför du på avräkningskontot 2893.

Tack för svar!

Det är AB, skulle du vilja specificera hur jag ska bokföra det?

 

Hej!

 

Jag hoppar in i din och AnnicaLs tråd för att du skall få svar. Du bokför själva privata lånet mot 2893 i kredit och mot lämpligt mot konto i debet. I och med att du säger att det handlar om en leasingbil och kontantinsats så antar jag att detta är en finansiell leasing. Detta skall hanteras som en operationell leasing, dvs som hyresavtal, om man använder sig av K1 eller K2 regelverken vilket du kan läsa om här. Detta betyder att kontantinsatsen bör hanteras som en första förhöjd leasingavgift och bokföras mot ett 172X konto. Mer om hur man bokför första förhöjd leasingavgift m.m. kan du läsa om här

 

Om man skall ge ett exempel på hur det hade kunnat se ut så kan vi ta ett exempel där du privat betalade 50 000 för kontantinsats/första leasingavgift på bilen. I mitt scenario så har du halv avdragsrätt på momsen men du kan kontrollera hur det blir för dig i denna länken hos Skatteverket. 

 

2893 med 50 000 i kredit

172X med 45 000 i debet

2641 med 5 000 i debet

 

Dock så kan det vara bra att fundera kring det Accountantfromhell_singland skriver kring om det bör räknas som ett företagslån eller privatlån, dvs om det kanske hellre skall bokföras mot ett 235X konto än 2893. Om du känner dig osäker kring detta så kan du kontakta en konsult för mer vägledning. 


Ha det fint!

Josefine

Om det är ett särskilt lån och bilen skall vara med i firman så kan du bokföra upp lånet som ett företagslån. Man skall har lånen där dom hör hemma, d.v.s om dom använts i firman så bör man ha dom där. Kan vara väldigt intressant vid inköp av t.ex. en jordbruksfastighet där delar av lånen avser bostad och tomtmark och alltså inte skall vara med i rörelsen. Då får man proportionera. Historiskt sett så har många lagt lånen där man har mest nytta av dom. T.ex. ett jordbruk utan överskott och man haft anställning, då har man lagt lånen privat. Frekvent använt av en av dom större byråerna på jordbrukssidan och dom kallade det "låneallokering". Men flera domar visar att det är fel och lånen skall ligga där dom hör hemma. Och har du en verksamhet som är lönsam så är skatteeffekten av räntorna mycket bättre i rörelsen. Lycka till!