Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Friddeman
UTFORSKARE

Bokföra varuinköp från Kina

Hej!

 

Då jag har surfat runt på google och försökt fått olika svar så försöker jag här nu istället.

 

Jag har gjort ett varuinköp ifrån Kina av accessoarer. 

Fakturan som jag fick ifrån leverantören var på 479usd inkl frakt + 14.52 € i bankkostnader.

I svenska kronor totalt med dåvarande kurs 5339,89 Sek.

 

Detta har jag ställt upp som följande:

 

2440K Leverantörsskulder 5339,89;-

4511D Inköp av varor (Leverantör i övriga världen) 5339,89;-

 

2440D Leverantörsskulder 5339,89;-

1930K Företagskonto/checkkonto/affärskonto 5339,89;-

1930K Företagskonto/checkkonto/affärskonto 359,67;-

6570D Bankkostnader 359,67;-

 

Nu har jag även fått en faktura för tull / moms ifrån DHL (Se bifogat)

 

Screenshot 2022-11-05 at 14.06.38.png

Skall jag lägga till denna som ny leverantörs faktura och bokföra som nedan?

 

2440K Leverantörsskulder 252;-

2641D Debiterad ingående moms 25;-

5711D Tull- och speditionskostnader m.m 227:-

 

Är det något som jag gjort fel / glömt?

 

Själva momsen på inköpet från Kina, skall inte det bokföras någonstans?

Jag fick även dokumentet nedan från DHL , skall den momsen på 1359:- redovisas också?

 

Screenshot 2022-11-05 at 14.11.33.png

 Skulle vara tacksam om ni kunde ställa upp en kontering om hur allt detta skall vara om inte ovanstående stämmer.

 

Tack på förhand

 

 

 

4 SVAR 4
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Din bokföring av själva köpet ser korrekt ut, dvs att du använt ett 4XXX konto och redovisar hela köpet som en kostnad, detsamma gäller själva betalningen när den dragits. Du skriver dock att det är totalt 5 339,89, betyder det att du räknat in bankavgiften där redan så blir ditt förslag konstigt då du då bokför för mycket mot 1930 i kredit. Om du menar att det blir 5 339,89 plus bankavgiften som dras så verkar det stämma. 

 

När du sedan får tullfakturan och det statistiska tullvärdet så skall du både redovisa frakt- och tullavgifterna m.m. samt det statistiska tullvärdet och fiktiva momsen. På ditt tullkvitto, alternativt på Tullverket, så kan du se vilken som är den tidigaste datumet som momsen och inköpet får redovisas, dvs vilket datum fiktiva momsen och tullvärdet skall bokföras. Här kan du läsa om hur själva fiktiva momsen och tullvärdet skall bokföras så att det hamnar rätt i momsrapporten. 

 

Så om man kollar på det avgifter och det statistiska tullvärdet som du visar, och antar att du inte köpt något mer under denna perioden så bör det bokföras som följande:

 

2440 med 225 i kredit

5711 med 200 i debet

2641 med 25 i debet

4545 momskod 50 (25%)     debet 5 437,78 (beskattningsunderlaget)

4549 ingen momskod           kredit 5 437,78 (motkonto)

2615 momskod 60 (25%)     kredit  1 359 (Importmoms)

2645 momskod 48                debet  1 359 (Importmoms)

 

Detta blir alltså samtidigt som du bokför själva betalningen av tullfakturan, men du kan lika gärna göra det i två steg, dvs bokföra tullfakturan för sig och redovisa tullvärde samt moms på en egen verifikation om du skulle vilja. Så du kan alltså göra så som ditt andra förslag var, dvs bara redovisa tullavgiften och moms och sedan göra en manuell kontering gällande själva importvärdet och importmomsen eller så gör du allt på samma. Det viktiga är att det redovisas i den rätta perioden, vilket alltså oftast står på tullkvittot alternativt kan ses om man loggar in med sitt tullID på Tullverket. 

 

Ha det fint!

Josefine

JonahOlsson
UTFORSKARE

Hej!

 

Mitt företag har köpt varor/material från Kina. Varorna betalades inklusive frakt vid beställningstillfället och har nu levererats. Däremot verkar varorna ha blivit förtullade i Nederländerna och vi krävdes inte på något extra när de hämtades ut i Sverige.

 

Hur bokför vi detta då vi endast har en momsfaktura som underlag?

 

Hälsningar,

Jonah

Hej @JonahOlsson!

 

Jag vill bara meddela att vi har tagit emot din fråga och återkommer till dig under nästa vecka, så du inte tror att vi har glömt dig. 🙂

 

Önskar dig ett gott nytt år!

/Tinne

Hej!

 

Tack för din fråga. Hm okej, det låter som att din speditör blev den som skulle deklarera importmoms och tullvärde, vilket gör att de i sin tur vidarefakturerat detta till dig. Detta är ingen moms som är avdragsgill för dig utan blir en kostnad som man kan bokföra mot ett 69XX konto. Det som blir det kluriga är om du fortfarande skall redovisa det som ett importköp och redovisa importmoms till Skatteverket i din tur, trots att det inte blev hanterat korrekt som ett köp mellan två företag utanför EU. Jag rekommenderar dig att kontakta Skatteverket för rådgivning kring detta. I denna tråden så diskuteras det lite mer kring andra som varit med om detta. 

 

Om du med momsfaktura inte menar att de tagit ut importmoms som du skall betala, utan att du menar att du fått underlag för att beräkna och redovisa importmoms till Skatteverket så kan du läsa här om hur du bokför detta. 

 

Ha det fint!

Josefine