Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

KristofferZ
MEDLEM

Korrigera en korrigeringsverifikation

Hej,

Ny användare i Visma eEkonomi.

 

Jag skulle bokföra ett aktieägartillskott på 3150kr genom att skapa en manuell verifikation. Det var dumt gjort då detta redan fanns bokfört. 

Jag ringer då till Vismas support för att få hjälp med att ta bort / nolla den manuella verifikationen, men vi lyckades istället dubbla beloppet på verifikationen.

 

Hur gör jag för att "nolla" denna verifikation? Bifogar skärmdump på hur vi har gjort och vart det blivit fel.

 

KristofferZ_0-1672226070270.png

KristofferZ_2-1672226091272.png

Stort tack på förhand!

 

Med vänlig hälsning,

Kristoffer

4 SVAR 4
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Det är tyvärr lite svårt att se hur du bokfört och korrigerat genom det du gett, då det bara visar hur A1 ser ut, men inte A3. Det enklaste är att skapa en spegelvänd verifikation över hur A3 och A1 ser ut för att nolla bokföringen av det, men det beror lite på hur korrigeringsverifikationen bokfördes. 

 

Om du kan återkomma hur A3 ser ut så kan vi säkert hjälpa dig med hur du kan korrigera detta. 

Ha det fint!

 

Josefine

Hej,

Tack för ditt svar. Jag bifogar en skärmdump på hur A3 ser ut.

KristofferZ_0-1672321981101.png

 

Stort tack på förhand!!

 

Allt gott,

Kristoffer

Hej @KristofferZ ,

 

Jag kikar in här för att säga att vi har tagit emot ditt senaste inlägg och att vi återkommer i frågan nästa vecka, så att du inte tror att vi har glömt dig 🙂 

 

Så länge önskar jag dig ett gott nytt år! 

 

/Agnes 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂

Hej igen och god fortsättning!

 

Hm det verkar som att A3 tar ut sig själv, dvs det är bokfört med samma beloppet i både debet och kredit på 1930 respektive 2093. Så därför så blev ingen nollställt/korrigerat, efter den korrigeringsverifikationen blev "noll". Det enklaste är att du gör en manuell korrigering, dvs en egen verifikation via Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation och hänvisar till A1 i verifikationstexten. Där bokför du mot 1930 Kredit med 3150 och 2093 Debet med 3150. 

 

Ha det fint!

Josefine