Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bokföra varulager vid årsslut

Hej,

Jag ska göra årsbokslut på mitt år 2 i företaget och undrar hur det blir rätt med att bokföra varulagret.

 

År 1 hade jag inget varulager så det är första gången jag bokför ett lagervärde.

 

När jag har köpt in varor har de hamnat på:

4000 (inköp av varor från Sverige) och på

4056 (inköp varor 25% EG)

 

Jag har inte bokfört nånting på någon 14xx konto eller på någon 49xx konto (ännu).

 

Jag matchar inte en försäljning mot ett lager/konto under året.

 

Hur ska jag bokföra nu nu vid årsslut?

Ska jag kreditera 40xx-konton och debitera ett 49xx-konto för sen att kreditera 49xx-kontot och debitera 14xx-kontot?

 

Eller ska man inte röra 40xx-konton och bara kreditera 49xx-kontot och debitera ett 14xx-konto?

 

 

 

 

9 SVAR 9
AnnicaL
CHAMPION

Hej

Du krediterar ett 49xx-konto och debiterar 14xx. Värderingen ska göras till inköpskostnad.  

Lycka till!

Tack för svaret. 🙂

Betyder det då att jag inte ska göra nånting med 40xx-konton?

 

Typ

4000 och 4056: inget ändras

4900:  -7800 kr

1460:  +7800 kr

Nej, inköpen stämmer ju fortfarande. Så 40xx står kvar oförändrade. 

Känns lite konstigt med ett minus på 4990 men jag antar att den konto är bara en sorts motkonto och inte används i någon redovisning, har jag förstått det rätt?

 

Jag vill också gärna vara säker på att jag bokför på rätt 14xx-konto.

1410 är till råvaror (typ tyg och tråd som ska sys till kläder som sedan ska säljas)

1660 handelsvaror (typ färdigsydda kläder och metervara tyg)

Är detta rätt?

 

Ska varuprov lagret också bokas in på ett 14xx-konto?

(Tygprov och och material för testsömnad)

 

 

Att det blir minus på 4990 är för att det blir en kostnadsreducering för de varor som köpts in men som ligger kvar i lager. Du behöver inte dela upp ditt lager på olika konton, det är lite överkurs i ett litet företag. Använd 1400 för allt är mitt förslag! 

Varuprover kostnadsförs direkt, dvs läggs inte in i lager. 

Tack så mycket för hjälpen. 🙂

Jag har ett par sista frågor.

 

Är det värdet efter man har dragit av de 3% för värdeminskning som man för in på 1400? Eller är det bara i ruta B6 i bokslutsunderlaget och balansräkningen?

 

Om värdet blir under 5000 kr ska jag då boka nånting på 1400 även om det inte ska skrivas in i ruta B6 i balansräkningen?

Jag har gjort så här:

 

  • Inventera allt som finns kvar i lager per sista december och gör en lista på det som finns med inköpspriset ute i kanten till höger.
  • Räkna fram totalsumman för det här.
  • Räkna fram 3% på raden under.
  • Dra dessa 3% från den framräknade summan du fick först.

Då har du ett nettobelopp och det är det som skall in i lagret på 1400. Skulle någon myndighet undra hur du kom fram till summan om ett halvår - risken finns - har du gjort jobbet redan och summan är den som stämmer med inventeringen. Gör man inventeringen och listan i efterhand, finns det alltid en liten rackare med horn i pannan som ser till att det diffar någonstans. Tro mig, jag har testat...

 

Lycka till!

Mvh Lena

 

Ska jag fortfarande boka lagervärdet in på konto 1400 även om det är mindre än 5000 kr?

Man ska ju inte ta med det i ruta B6 när man gör bokslutet om det är mindre än 5000 kr. 🤔

Hej,

Om du använder reglerna om förenklat årsbokslut och om värdet på lagret är mindre än 5 000 kr behöver du inte ta upp något lager i det förenklade årsbokslutet. Inköpen blir i stället en kostnad, tillsammans med de varor du eventuellt hade vid årets början.

Detta kan du läsa mer om på Skatteverkets hemsida

/Tinna