Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Tobbe93
NY MEDLEM

Re: Bokföring Tatueringsstudio

(uppdaterad av Tobbe93 ‎2021-09-30 08:59 )

Hej,

Så om jag angett det, så borde det inte varit moms på köpet? Jag kommer även i fortsättningen att betala dessa inköp kontant fast från företagets bankkonto (allt är inte klart än därför jag får betala från mitt konto) blir det då rätt att bokföra dem så här?

1930 K

4545 D (eller blir det 4056 eftersom företaget skickar genom EU?)

2615 K

2645 D

Josefine Johansson
MODERATOR

Hej igen!

Om man angett sitt VAT-nummer vid köp, dvs att det är företag till företag, så skall inte företaget lägga på någon importmoms eller liknande utan det är något man som företag sedan redovisar och beräknar själv. Detta har dock blivit lite knepigt i och med brexit, där jag vet att många gånger så har varan mellanlandat i EU via fraktbolaget och att därmed så är det fraktbolaget som hanterar importmomsen m.m och de lägger därmed med detta som en kostnad även om man har angett sitt VAT nummer. Sen är det lite frågan om det egentligen blir import på ditt köp eller inte, för om du menar att själva lagret ligger i EU så kanske det inte räknas som en import på grund av det. Kan vara bra att höra med Skatteverket kring det när du i fortsättningen köper via ditt företag igen och anger ditt VATnummer, för att det då bör hanteras snarare som ett inköp inom EU. Skulle det vara på det sättet så bör man bokföra det mot 4056 i debet, 2614 kredit och 2645 debet. 

Om det nu skulle vara en import, så bör du hantera det så som jag beskrev innan dvs vid köpet så bokför man 1930/2440 i kredit och mot 4000 debet. Sedan så när fraktfakturan kommer och man får tullvärdet, så bokför man 4545 debet och 4549 kredit. importmomsen man beräknar är mot 2615 kredit och 2645 debet. Så man hanterar aldrig beräkningen av importmomsen vid köpet, utan det är vid senare tillfälle. 

Ha det fint!

/ Josefine

Tobbe93
NY MEDLEM

Stort Tack & Trevlig helg!

//Tobbe