Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bashar
MEDLEM

Bokföring av EURO faktura!

Hej!

Jag brukade betala min leverantör i Tyskland på EURO från valutakontot och belopp räknas alltid automatiskt om från EURO till SEK. 

Jag har betalat en faktura igår på EURO, men fakturabeloppet räknats inte automatiskt till SEK den här gången?!
Hur skull Jag bokföra betalningen på SEK? Vilken referens skull Jag hämta EURO priset från? 

Tack på förhand

Bashar

7 SVAR 7
Joachim E
MODERATOR

Hej

Menar du att beloppet inte har räknats om på bankens sida? Skulle rekommendera att du hör efter med banken om varför det inte räknas om längre i så fall.
Eller menar du att beloppet kommit in i eEkonomi med Eurobeloppet?

När det gäller hur du skall räkna om det manuellt så skulle jag rekommendera att man använder någon valutakursomräknare som bygger på neutrala valutakurser. Många sidor t ex forex lägger på sina påslag för växling och är därmed inte neutrala.

Brukar själv avnända mig av denna sida.

https://www.valutaomvandlare.com/

/Joachim

Hej Joachim!

Jag menar att beloppet kommit in i eEkonomi med Eurobeloppet, och det kommer bli fel om Jag bokförar det. Det kommer att räknaks samma belopp som SEK och det bli fel på mina kostnader!

Jag har betalt 711,07 EURO, och det vissas som 711,07 SEK på KRIDET!

// Bashar

Hej

Hört efter med vår avdeling som har mer teknisk kunskap om bankkoppling mm och de ville att du kontaktar supporten via telefon så någon kan skärmdela med dig för att först kunna undersöka en del saker inne i systemet. Skulle det inte gå att lösa direkt i telefon så kan de då be dig skapa en supportkod som teknikerna kan använda för att komma åt din data och felsöka den vägen.

Så gör så att du ringer in på 0470 -70 62 00

/Joachim

Hej!

Jag har pratat med supporten för ungefär 1 tim. och de även har tittat på skärmen via teamviewer, men  tyvärr 😞 de kunde inte lösa problemet och bad mig att skriva här, på Visma forum. 

Det är ett teknisk problem, inte bokföringsfel!

Jag har betalt till samma leverantör från samma valutakontot flera gånger under året och det gick smidigt, utan den här gången!?

//Bashar

Bashar_0-1702559860737.png

 

 

 

Hej

Problemet är att jag inte heller kan hjälpa dig med detta då det inte gäller ren boköring utan mer en systemfråga. Tanken var att de på supporten skulle skicka ärendet vidare för felsökning. 

Det har jag gjort nu istället så någon kommer återkomma till dig, Det kommer dock inte ske här i forumet.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Hej

Fick svar snabbt från kollegorna som felsöker och se skrev att du måste omvända det till sek i hela konteringen.

Du får med andra ord räkna om de belopp jag markerat till SEK manuellt.

1.png


/Joachim

Hej igen!

Tack för hjälpen 🙂!

Det fungerade, bokförts och verifikationen är korrekt nu 👍.

//Bashar