Hej!
Jag är kassör i en samfällighetsförening och har år 2024 noterat att det inte bokförts något "årets resultat" sedan tidigare. Detta är bara gjort första året (2020).
Nu skulle jag vilja rätta till detta. Hur går jag tillväga på bästa sätt? Just nu ligger det kvar "beräknat resultat" respektive år.
2021: 12 658
2022: 19 771
2023: 15 880
2024: Jag har bokfört årets resultat.
Tusen tack för svar och guidning.
//Emelie
Hej
Jag skulle bokföra om totalsumman som ligger som en ingående balans i 2024. Hur är svårt att svara på utan att se hur er balansrapport ser ut.
Om du bifogar den så kan jag ge dig en exakt kontering.
/Joachim
Hej Joachim,
Tack för svar! Tar gärna emot konteringshjälp; jag verkar inte kunna ladda upp bild här, men mailar över BR och RR.
//Emelie
Var visst en no-reply email adress- kan du öppna denna länken istället? 🙂
Hej!
Länken går dessvärre inte att öppna men det har gjorts en uppdatering så testa att du logga ut och in igen så bör du kunna bifoga en bild sedan.
/Pamela
Hej igen,
se nedan för balansräkning 🙂
samt RR:
/Emelie
Hej
Något är bokfört mot 2069 under 2024 som inte verkar helt korrekt eftersom saldot på 2069 ökat så frågan är vad det är för något?
Det behöver du reda ut först. Det är en summa på -26 004,83 som du behöver ta reda på vad det är för något.
Konteringen för att bokföra om tidigare års resultat ser ut på detta sätt.
/Joachim
Hej! De 26 004,83 är årets resultat 2024 (vinst). Är inte detta korrekt bokfört? (2069 och 8999). Det jag undrar över är de 48 309,10 som ligger som beräknat resultat från tidigare år. De finns väl således inte bokföra någonstans? De har aldrig bokförts som årets resultat vad jag kan se.
De 25 464,25 som finns bokförda på 2069 just nu har bokförts som årets resultat år 2020. (Jag förstår hur jag ska flytta de till balanserat resultat enligt din kontering ovan.)
/Emelie
Hej
Du kan göra följande kontering för att justera allt som har med tidigare år att göra.
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.