Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring av begagnade varor VMB

Köper och säljer begagnade varor i mitt AB. 
Inköpen gör jag med min privata swish (eftersom funktionen för att swisha till någon ännu ej finns för företag). Bokför detta som en skuld på företaget som jag senare betalar ut som ett vanligt utlägg.
Försäljningen går via swish direkt in på företagets bankkonto.
Blir denna bokföring då korrekt? Säg att jag köper en stol för 1000kr och säljer den sedan för 1500kr.
Inköp:
2893 1000 kred
1465 1000 deb

Försäljning:
1930 1500 deb
1465 1000 kred
3211 1400 kred
2616 350 kred

Bör jag ha med ett 4-konto och ett till 3-konto här nånstans för vinsten? Om ja, varför? Påverkar detta momsredovisningen till SKV? Vill göra rätt för mig 🙂

 

Tacksam för hjälp!

8 SVAR 8

Hej. 

Om du köper in varor, begagnade, av privatpersoner och skall använde VMB och dessutom håller reda på inköpspriset på varje vara så bör du bokföra inköpet till lager. Enligt min kontoplan i Administration 2000 så heter det kontot 1465. Vilket du helt rätt använt.

En försäljning bokar du så här:

1930 1500 deb

3020  1500 kredit

3030 400 kredit

2616 100 kredit

3028 500 debet

1465 1000 kredit 

4020 1000 debet

Detta då som sagt enligt min kontoplan. Din kontering av försäljning balanserar ju inte då du saknar motkontot (3030), du skall endast redovisa vinsten, i ditt fall 500 kr ink moms, vilket då blir 400  kr i omsättning och 100  kr i moms. Lycka till!

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

 

Såg nu att jag räknat fel, ska ju vara 80% av differensen mellan inköpspris och försäljningspris på konto 3211 och momsen räknas ut utifrån den summan.

Har ytterligare en fundering, hur gör man vid de fallen där man fått varor gratis? Det går ju inte att boka in något med 0 kr i inköpspris. Bokar jag då enbart försäljningen med "vanlig" 25% moms?

Hej!

 

Eftersom det inte finns något inköpspris att dra av mot försäljningen så hade det blivit samma momsbelopp oavsett om du använder dig av VMB eller vanlig beräkning av utgående moms. Så vid sådana tillfällen så kan det vara enklare för dig att bara beräkna vanlig 25% moms på försäljningen och deklarera det som vanlig försäljning inom Sverige. Det finns inget krav på att du måste använda dig av VMB för all din försäljning relaterat till begagnat utan man kan även använda sig av vanlig beräkning av moms. Om du känner dig osäker kring det så kan du alltid kontakta Skatteverket för att dubbelkolla med dem hur du bör göra.

 

Ha det fint!

/ Josefine

Helt rätt. Man får alltid "bryta kedjan" som man brukar kalla det. Säljer man till företag så är det ju en fördel för köparen om man inte använder VMB då det inte blir någon avlyftbar moms på en VMB-vara. Man får inte uppge moms på ett kvitto vid försäljning av en vara som är VMB-beskattad.

Så om vi tar exemplet med ett inköp för 1 000 kr och ett VMB-utpris på 1 500 kr så blir ju säljarens netto 1 400 kr. (1500minus 1000 i inköp och minus 100 kr i moms. Det man då kan göra istället om köparen är ett företag är att man tar dessa 1 400 kr och lägger på moms istället. D.v.s man säljer den för 1 750 kr ink moms till ett företag. För dig som säljare blir det samma netto i intäkt, 1 400 kr men för köparen så blir varan 100 kr billigare då han får lyfta momsen som då är en vanlig moms. 

Jag har haft kunder som inte klarat av/ haft lust att ha koll på inköpen så dom har sålt allt med vanlig moms. Funkar ju helt ok även det bara man lägger på tillräckligt och det är dessutom helt enligt reglerna.

Lycka till!

Hej

Jag har samma dit konto plan

Hur ska vi bokföra försäljning med förlust då ?

inköpspris 5000

försäljning 4000

förlust      1000

 

1930  4000  deb  

3020  4000  kredit

 

(4028 )  1000 ????

(4030 )  1000 ????

 

1465 5000 kredit 

4020 5000 debet

 

Mvh

Naam

Hejsan. Vid en förlust så blir det som du skriver, d.v.s 3020 och ingen momspliktig vinst. Du bokar även bort lagret precis som du skriver. 

Det här sänker då resultatet i företaget med i det här fallet 1 000 kr då du får en omsättning på 4 000 kr men en varukostnad på 5 000 kr. Och någon moms blir det då inte i ett sånt fall. Lycka till!

Hej

 

När man ska bokför i 4028 och 4030 

 

4028 - Negativ VM omföringskonto

4030 - Negativ VM

 

 

tack för ditt svar

 

Hej!

 

Jag ser att du fått svar i denna tråden här på din sista fråga. Återkom om det är något mer du undrar över.


Ha det fint!

/ Josefine