Hej!
Jag har beställt kretskort från Hong Kong och betalat med mitt företagskort. Jag har bankkoppling till Visma och transaktionerna har kommit in och ska bokföras. Det blev lite problem med ordern och företaget jag handlar med var tvungna att återbetala en del av beloppet, och sedan fick jag betala en gång till.
Jag har alltså en betalning till företaget, en delåterbetalning, och sedan en betalning till. Se summorna på bilden.
Hur bokför jag detta så det blir rätt? Jag har endast ett kvitto/faktura på den ursprungliga summan som jag har betalat och har frågat om att få någon slags dokumentation på återbetalningen.
Detta är första gången jag handlar utanför EU med företaget så jag är lite grön, men jag har förstått att jag normalt sett bokför ett sådant här importköp först bara till konto 4000 utan att redovisa moms, och sedan bokför tull/importfakturan därefter när den kommer.
Men skulle gärna vilja ha hjälp så att dessa transaktioner blir rätt i bokförningen!
Tack på förhand,
Sebastian
Löst! Gå till lösning.
Hej
Det stämmer att du skall bokföra mot 4000 utan moms.
Bokför samtliga tre händelser mot samma konto 4000 så kommer den totala summan som blir bokförd på 4000 bli korrekt. 4031,62 + 3637,68 - 3492 = total kosntad 4 177,73 kr.
Ta en kopia på fakturorna och skriv ut själva återbetalningstransaktionen från bankens sida och använd dessa som underlag till återbetalningen.
Hoppas det var svar på din frågeställning.
Önskar dig en fin fredag
/Joachim
Hej! Tack för bra svar!
Jag tänker att jag bokför dessa som inköp mot kvitto, och kategorin "inköp av varor", då det då hamnar på konto 4000.
Programmet lägger automatiskt till en momsrad med kod 48 men med noll kronor ifyllt. Ska jag låta den raden ligga kvar?
Mvh
Sebastian
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.