Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Catrine1
MEDLEM

Bokföring av försäljning av dotterbolag

Hej,

Mitt AB X har sålt sitt ägande (50%)  i ett annat AB Y och således fått betalt i form av pengar och aktier. Hur ska jag redovisa denna försäljning så att det blir korrekt i mitt AB X. Pengarna från AB Y fördes in på mitt konto i september 2021 och behöver alltså redovisas i och med årsbokslutet 2021. Jag fick även i och med köpet en summa pengar som fanns kvar i bolag AB Y efter försäljningen där 50 % tillföll mitt AB X. Hur ska jag bokföra pengarna som har kommit in i mitt AB X?

Jag har även flyttat pengarna till ett ISK konto, hur ska jag bokföra detta? Tacksam för svar 🙂

1 SVAR 1
AnnicaL
CHAMPION

Det bokförda värdet av aktierna ska bokas bort från det konto de ligger på, troligen 1330. Om affären t ex var så att aktierna var bokförda i 25000, du fick totalt 25000+ytterligare 10000, totalt 35000, ska du bokföra

D1930 35000:-

K1330 25000:-

K8120 10000:-

ISK kan ju inte öppnas för företag, så där får du gärna förklara närmare vad du egentligen menar. Har du tagit ut pengarna till dig själv och lagt in på ett ISK? Då ska uttaget möjligen beskattas som lön om du inte hade lånat ut pengar till bolaget tidigare och nu tagit tillbaka dem.