Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Alexeander
MEDLEM

Bokföring av köp från fiverr

Hej, hur bokför jag köp som är gjorda av sidor som fiverr? Jag har köpt en reklamfilm från en person på fiverr. Fiverr har ju inget kontor i Sverige och är ursprungligen från Israel men deras närmaste kontor till Sverige är Tyskland. När jag betalade så stod allting i SEK även fakturan och dragningen från bankkontot är i SEK. Vilket känns lite konstigt. Men hur går jag tillväga för att bokföra köpet? Tack

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Vilket land står på fakturan? Det avgör om det är en importtjänst eller EU inköp. 

Om det är en nedladdad film går det som tjänst. 

Du ska I vilket fall som helst beräkna utgående och ingående moms. 

Det är en reklamfilm. På fakturan längst ner står det 8 Eliezer Kaplan St., Tel Aviv, Israel 6473409
Company no: 514440874; Withheld tax file: 917369274; VAT ID Consol. Busn no: 558327284

Så jag antar att det är köpt från deras kontor i Israel. Men tycker bara det är konstigt att valutan är i Sek och inte typ dollar som det varit för andra utlandsköp jag har gjort.

Leverantören bestämmer själv vilken valuta en försäljning görs i, så det är inte konstigare än att en svensk leverantör fakturerar i euro. Du slipper ju iaf valutarisken så det är inget att bekymra sig om. 

Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Jag tänkte bara lägga till på AnnicaL's svar att du kan läsa mer om hur du bokför inköp både inom och utanför EU här. Där kan du se vilka konton man vanligtvis använder samt hur den fiktiva momsen som hon pratar om skall bokföras upp.

 

Ha det fint!

/ Josefine