Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring av resultat

Jag tittar på min bokföring som jag har fått hjälp med och blir lite fundersam över några verifikationer. 

 

När jag påbörjade nytt räkenskapsår så bokförde jag

"Ombokning av föregående års resultat" - 2091 D och 2098 K. 

 

Sedan har han som hjälpt mig med bokslutet bokfört vid årets slut

"Omföring Resultat" - 2098 D, 2099 D 2091 K.

och

"Årets resultat" - 2099 K, 8999 D

 

Känns som om man bara flyttar runt resultatet, men det kanske ska vara så här. 

 

 

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Föregående års vinst ska föras om till balanserat resultat om den inte delas ut. Detta moment är bokföringen av årsstämman beslut. Om man vill kan man göra som du gjorde, föra om till 2098 när nya året börjar, för att visa att det är just föregående års  vinst.

Sen ska ändå stämmans beslut bokföras och när nästa år avslutas bokförs det årets resultat 2099/8999. Så det är rätt som det är gjort, en del omföringar blir det! 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack!

 

Måste ställa en följdfråga då jag inte förstår detta riktigt.

Under 2098 har han tagit summan av den balanserade vinsten vid periodens slut. 

Under 2099 har han tagit summan av årets resultat vid årets början är det korrekt? Borde det inte vara årets resultat vid periodens slut även under 2099? (motkonto 2091)

 

Under årets resultat 2099 & 8999 har han ju valt den summan som är vid årets slut.

 

Blir inte riktigt klok på detta

Eftersom du själv bokförde 2091 D och 2098 K i stället för att föra 2099D och 2098 K så skapade du en post som den som hjälpte dig fick rätta till. Du förde om Balanserat resultat på 2091 i stället för fg års resultat som låg på 2099. 

Gången är ju att år 1 bokförs vinsten på 2099 som sista post (och 8999 D)

År 2 ska fg års vinst föras om till Balanserat resultat, antingen via 2098 och sen till 2091, eller direkt från 2099 till 2091. 

Det viktiga nu är du nu (när årsstämman för fg år hållits) bara har saldon kvar på kontona Aktiekapital och Balanserat resultat.