Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bokföring av skatt vid årsskifte

Hej,

 

Jag har aktiebolag och hade mitt första bokföringsår 2022. Jag har under året bokfört betald bolagsskatt i debet på konto 2518 - Betald F-skatt och i kredit på konto 1630 - Skattekonto. Skattebetalningen för december gjorde jag i januari och bokförde den i 2023. Saldot på 2518 vid årsskiftet innehåller därför inte den betalningen. Är det ok eller skulle jag bokfört den i 2022?

 

Eftersom jag kom fram till att jag betalat för lite skatt har jag gjort en extra skatteinbetalning som debiterats 1630 (i 2023). Ska den debiteras konto 2518 nu trots att den kommer att vara kvar på skattekontot till slutskatten regleras?

 

Jag ska inför årsredovisningen debitera konton 8910 - Skatt som belastar årets resultat respektive 7533 - Särskild löneskatt för pensionskostnader och kreditera konton 2512 - Beräknad inkomstskatt respektive 2514 - Beräknad särskild löneskatt på pensionskostnader. Är det något som görs i själva årsredovisningen eller gör jag det själv innan?

 

Med vänlig hälsning

 

Magnus 

10 SVAR 10
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Saldot på konto 2518 ska normalt innehålla 11 månadsbetalningar av preliminär F-skatt (räkenskapsår=Kalenderår) så det är helt rätt som du gjort.

 

En extra skatteinbetalning bokför du på konto 1630 Debet precis som du gjort. Där får det ligga som överskott tills du får slutskattsedel. Att bokföra något på 2518 rör bara till det och gör det svårare att stämma av slutskattsedeln.

 

Särskild löneskatt kan du bokföra innan du kör bokslutsmodulen eller så lägger du in det som en bokslutsverifikation och överför när allt är klart.

 

I bokslutsmodulen gör du en "skatteplanering" och där beräknas Årets skatt på konto 8910. Automatiskt skapas då en bokslutsverifikation med skatt, vinst och eventuella periodiseringsfonder som också ska överföras när allt är klart.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Tack för svar.

 

/Magnus 

Hej igen,

 

Jag har börjat titta på min årsredovisning och undrar om inte bolagsskatten för december som betalas i januari ska tas upp som en skatteskuld där? Kreditera konto 2510 - Skatteskulder men vilket konto debiterar man då?

 

Med vänlig hälsning

 

Magnus 

Hej

 

Svar nej. Vid kalenderår lägger SKV ut den sista och tolfte månadsdebiteringen i januari, i det här fallet alltså januari 2023 och där ska den bokföras på konto 2518 (debet).

 

När du har beräknat slutlig skatt för 2022 bokför du det på:

 

8910 Årets skatt

2510 Skatteskulder

 

När du sedan får slutskattsedel för 2022 stämmer du av att Skatteverket krediterar ditt skattekonto med samma belopp som du beräknat (2510) och debiterar Tillgodoförd preliminärskatt med rätt belopp (2518).

 

Den här 11+1 systematiken när det gäller preliminär F-skatt kan vara lite förvirrande i början men Skatteverket vill ha det så. Att bokföra januaris debitering i december och på annat konto kommer bara att röra till det för dig.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Hej,

 

Tack för svar. Jag trodde dock att debiteringen på 8910 krediteras på konto 2512 - Beräknad inkomstskatt?

 

Med vänlig hälsning

 

Magnus 

Hej

 

Helt rätt, 2512 ska det vara. Fel av mig.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Hej,

 

När jag i Deklaration/Årsredovisning under Beräkna skatt -> Skattemässiga justeringar -> Resultatplanering tittar på informationstexten för alternativet Ingen ny avsättning står det att det är konto 2510 som krediteras för debiteringen på konto 8910. Jag tänkte klicka på Välj här. Ska jag göra på något annat sätt så att konto 2512 krediteras istället?

 

Med vänlig hälsning

 

Magnus 

Hej!

 

Jag hoppar in i din och Roffakabs tråd för att du skall få svar. Jag har hört med mina kollegor som sitter med eEkonomi som säger att det tyvärr inte går att ändra vilket konto som det bokförs mot i Deklaration/Årsredovisning, så om du vill att det skall bokföras mot konto 2512 så behöver du göra en manuell kontering sedan. Dvs du debiterar 2510 och krediterar 2512 så att du får omfört beloppet efter det är bokfört via Deklaration/Årsredovisning funktionen.

Ha det fint!

 

Josefine

Hej,

 

Tack för svar. Det är helt ok för mig att bokföra på 2510 om det fungerar vilket jag antar att det gör eftersom det är det som görs i årsredovisningen. Angående särskild löneskatt har jag inte hittat något sätt att bokföra det i årsredovisningen vilket inte heller Vismas support gjorde när jag kontaktade dem. De rådde mig att göra en verifikation och hämta in den till årsredovisningen vilket jag gjorde och det fungerade. Jag krediterade även den på 2510 vilket jag antar är ok. 

 

Jag har ju gjort en extra skatteinbetalning vilken nu står på konto 1630 tills Skatteverket reglerar den slutliga skatten. När det görs och 1630 krediteras, är det då konto 2518 - Betald F-skatt eller konto 2510 - Skatteskulder som debiteras?

 

Med vänlig hälsning

 

Magnus 

Hej!

 

Det funkar utmärkt, 2510 är gruppkontot för skatteskulder medan 2512 är ett mer specifikt underkonto.Det går bra att du krediterade även den mot 2510, men ett mer specifikt skuldkonto för det är 2514. 

 

Det är faktiskt båda två som skall hanteras, eftersom man i samband med slutliga skatten även får den tillgodoförda debiterade preliminär skatten. Så fick man en skatteskuld i bokslutet, så kommer man debitera 2510 (om man använt det till både inkomstskatt och särskild löneskatt) och kreditera 2518 för den tillgodoförda debiterade preliminärskatten. Du kommer alltså ha två händelser på skattekontot som en är i minus och en är i plus, som tillsammans blir den slutliga skatten som dras. Om du vill läsa mer om hur detta hanteras så finns det här

 

Ha det fint!

Josefine