Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mimi_68
UTFORSKARE

Bokföring av slutgiltig skatt och restskatt inför årsbokslutet

Hej, 

Jag ska bokföra den slutgiltiga skatten för mitt aktiebolag och undrar om ordningen nedan är rätt. 

1. Beräkna ut bolagsskatt för hela året genom att ta vinsten x skattesatssen på 20.6%. Bokför beräknad slutgiltig skatt bokförs på: D 8910 (årets skatt) & K 2510 (skatteskuld) 

2. När pengarna sedan ska överföras från bankonot tilll skattekonto - bokförs på dessa: D1630 & K1930.

3. När skatteverket sedan skickat ut beslut om slutgiltig skatt och dragit pengarna ska de bokföras på: 

D2510 och K1630. Samt att om det är någon skatteskillnad ska det bokföras på D8910?

Stämmer det att den ordningen är rätt när man ska hantera - tacksam om någon kan vägleda mig eller berkäfta att ovan är rätt. 

Tack på förhand! //Mimi 

4 SVAR 4
Joachim E
MODERATOR

Hej

Punkt 1 och punkt 2 är helt korrekta. 

Punkt 3 beror på om någon extra skatt läggs på ifall något inte skulle vara rätt redovisas. Dvs mo man får en straffskatt och då använder man ett annat konto 8920. Normalt sett räcker det med att man bokför upp slutskattebeskedet när det kommer. På slutskattebeskedet brukar det finnas två poster (Slutlig skatt och tillgodoförde debiterad preliminärskatt)
Dessa två poster skall du bokföra på detta sättet

1630 kredit (Slutliga skatten)
2510 Debet (Slutliga skatten)
1630 Debet (Tillgodoförd debiterad preliminärskatt)
2510 Kredit (Tillgodoförd debiterad preliminärskatt)

Då justeras den redovisade skatten på skattekontot och läggs in på konto 2510. Sedan bokför du upp en ny årets skattekostad för eventuell skilllnad i nästa bokslut.

Joachim

Hej, 

Tusen tack för ditt svar - skriver även här så det blir enkelt. Angående sista meningen "sedan bokför du upp en ny årets skattekostad för eventuell skilllnad i nästa bokslut". 

Det menas väl att jag även räknar ut bolagsskatten för 2023 (som jag bokför nu) innan jag stänger bokslutet för 2023? Det jag justerar upp i slutgiltg skatt enligt ovan är från 2022, som betalades år 2023 efter att beslutet kom. Har jag tolkat det rätt. 

Tusen tack för hjälpen! //Mimi 

Hej

Du har uppfattat det helt korrekt.

/Joachim

Tusen tack för ditt svar - uppskattat! /Mimi