Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Peter Sundström
UTFORSKARE

Bokföring av utgående moms till Skatteverket - konto?

Hej!

Jag har ett AB och har bokfört min moms enligt följande: först krediterat företagskontot 1930 och debiterat skattekontot 1630. Sen krediterat skattekontot 1630 och debiterat momskontot 2650. Min fråga är vilket konto/kod ska jag debitera i nästa steg när jag betalar ut momsen, krediterar den från 2650, till skatteverket?

Tacksam för svar!

Vänligen

Peter Sundström

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Har du bokfört den utgående momsen så direkt vid faktureringen? I det läget ska den bokföras K 2611 som vid månadens/kvartalets/årets slut överförs till 2650 när momsredovisningen körs i bokföringsprogrammet. Då har du ett kreditsaldo på 2650 som förs om till skattekontot 1630 när du gör själva momsdeklarationen till Skatteverket. Därefter, när du betalar in momsen, bokför du D1630 K1930. 

Peter Sundström
UTFORSKARE

Hej!

Tack för svar!

Jag har bokfört momsen på K2611 vid fakturering, sen har jag bokfört momsen enligt mitt tidigare svar, K1930 och D1630, K1630 och D2650. Momsen betalas kvartalsvis till skatteverket och jag gör momsredovisningen på skatteverket, inte i Visma. Problemet är att jag fått hela min ackumulerade moms för räkenskapsåret som en pluspost i min deklaration när den egentligen borde vara nollad vid räkenskapsårets slut, jag har ju betalat in den till skatteverket. Jag har således fått ett missvisande resultat i min deklaration. 

Förstår jag dig rätt som att jag ska hantera momsen enligt följande: först K2611 när jag fakturerar, sen K1930 och D2650, och sen när jag betalar ut momsen till skatteverket K2650 och D1630, för att avsluta med K1930 och D1630?

Vänligen

Peter Sundström 

Hej

Det hanteras på följande sätt. Skriver det i punkt form och tar enbart med utgående moms (2611) I exemplet.

1. Du bokför fakturan/försäljningen först

1930/1510 Debet
3051 kredit 
2611 kredit 

2. Sedan gör du momsredovisningen dvs rapporterar det till skatteverket (Obs detta är inte inbetalningen). I samband med momsredovisningen så nollas 2611. I den konteringen så skall alla konton som det finns moms bokförd på nollas och saldot skall flyttas till 2650 (Gäller konto 2610 - 2649)

2611 Debet
2650 Kredit 

3. Sedan gör du själva inbetalningen till Skatteverket och den skall bokföras mot 1630 skattekonto

1930 Kredit
1630 debet

4. Som avslutning så skall dragningen av momsen från skattekontot bokföras och då bokförs den på detta sätt

1630 Kredit 
2650 Debet

Så det låter som att det är punkt 2 dvs nollningen av momskontona som saknas i din bokföring eftersom du inte använder momsredovisningen i eEkonomi. 
Momsredovisningen skapar den verifikationen åt dig automatiskt när momsredovisningen görs så vill verkligen rekommendera att du börjar använda den.

/Joachim

Peter Sundström
UTFORSKARE

Hej!

Stort tack för svar, låter som att det här är lösningen på min fråga. Ska titta på det och återkommer nästa vecka om det inte löser sig. Återigen stort tack för hjälp!

Vänligen

Peter