Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Peter Sundström
UTFORSKARE

Bokföring av utgående moms till Skatteverket

Hej!

Jag har en fråga om bokföring av utgående moms till Skatteverket. Jag har ett AB och har kopierat mina transaktioner från mitt affärskonto på min bank till mina konton på Visma eEkonomi (företags-, kassa- och skattekonto). Jag har sålunda fått mina momsutbetalningar till Skatteverket, som jag betalar kvartalsvis, inlagda som utgifter på mitt skattekonto. De ligger under Kassa och bankhändelser som ej bokförda vilket jag nu vill göra. Jag undrar vad jag ska ange på debit, på kredit står momsen som utbetalats till Skatteverket under 1630. Mina momsdeklarationer har jag gjort direkt på Skatteverkets hemsida och inte i Visma.

Tacksam för hjälp!

Vänligen
Peter S.
16 SVAR 16
AnnicaL
CHAMPION

Dina utbetalningar från företagskontot till skatteverket ska debiteras konto 1630 och krediteras 1930.

När du gjort momsdeklarationen ska detta bokföras debet 2650 kredit 1630 - momsskulden nollställs och skattekontot uppvisar en skuld som sedan täcks av den betalning du gör från företagskontot. 

Hej Annica!

Sorry för sen respons från mig och tack för ditt svar!

Jag återkommer om det inte löser sig.

Allt gott!

Vänligen

Peter

Hej!

Jag har nu gjort som angetts, det gick bra att bokföra momsskulden från företagskontot till skattekontot, men sen tog det stopp. Jag har fortfarande samma problem som tidigare, momsskulden finns på skattekontot men går ej att bokföra. Jag har följt Vismas handledningsvideo "Bokför betalning/återbetalning av moms för aktiebolag i Visma eEkonomi" (https://www.youtube.com/watch?v=pUTPZoBdOmc) men konto 2650 accepteras inte på debit när jag ska bokföra händelsen. 

Vad göra?

Vänligen
Peter Sundström

Hej igen!

Ni kan bortse från senaste frågan, det har löst sig. Jag fick hjälp av Vismas tekniska support.

Vänligen

Peter Sundström

Peter Sundström
UTFORSKARE

Hej!

Jag har ett problem med att få momsredovisningen att stämma när jag ska göra min inkomstdeklaration i mitt AB. På min ingående balans för räkenskapsåret står det 0 kr vilket stämmer, under året betalar jag moms till Skatteverket som jag bokför enligt de regler som anges ovan och enligt Vismas handledningsvideo "Bokför betalning/återbetalning av moms för aktiebolag i Visma eEkonomi" (https://www.youtube.com/watch?v=pUTPZoBdOmc). Problemet är att när jag sen stämmer av momsen under modulen Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning anges det under Kontrollera bokföring/Balanskonto/Tillgångar/Övriga fodringar/2650 Redovisningskonto för moms, att momsen inte dragits eftersom den ackumulerade summan för räkenskapsårets moms står kvar under Utgående balans vid räkenskapsårets slut där det egentligen borde stå 0 kr (jag har ju betalt momsen till Skatteverket). Vad gör jag för fel? 

Jag kan skicka en skärmdump om det underlättar.

Tacksam för hjälp!

Vänligen
Peter Sundström

Hej

När du betalalade in momsen hur bokförde du den inbetalningen? Du får gärna bifoga en skärmdump på dels balansrapporten från eEkonomi och en skärmdump på hur det ser ut i deklarationssystemet. 

Tänk på att ta bort eventuell känslig GDPR information som organisationsnummer, adressuppgifter etc.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Peter Sundström
UTFORSKARE

Hej! Tack för svar! Jag bokförde momsen genom att debitera den på konto 1630 och kreditera den på 1930 på företagskontot. Sen debiterade jag samma summa på konto 2650 och kredit 1630 på skattekontot. Nedan ser du en skärmdump på balanskonton från modulen Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning, var det det du menade med deklarationssystemet? Vänligen Peter

Skärmbild (15).png

Peter Sundström
UTFORSKARE

Hej igen! Jag skickar även en skärmdump på balansräkningen, den kommer här: 

Skärmbild (16).png

Hej

När man tittr på balansräkningen så saknas det en ingående balans på konto 2650. Har du ingående balanser på följande konton 2610 - 2649?

/Joachim

Hej! Jag har inga ingående balanser såvitt jag förstått. Det enda jag ser är 2611 utgående moms men det är väl inte vad du avser förmodar jag. Vad tänker du eller föreslår du att jag gör?

Vänligen

Peter

Peter Sundström
UTFORSKARE

Hej! Jag ska titta på det och återkommer, sannolikt på fredag.

Vänligen

Peter

Peter Sundström
UTFORSKARE

Hej! Jag har inga ingående balanser såvitt jag förstått. Det enda jag ser är 2611 utgående moms men det är väl inte vad du avser förmodar jag. Vad föreslår du att jag gör?

Vänligen

Peter

Hej

2611 skall du inte ha några ingående balanser på eftersom det kontot nollställs när man bokför momsredovisningen. I räkenskapsåret 2022-04-01 - 2023-03-31 hade du inte någon moms alls i det året? Summorna på 2650 är de samma i både eEkonomi och Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning i de bilder du bifogat tidigare.

Jag förmodar att du uppdaterat Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning?

Önskar dig en fortsatt fin kväll
Joachim

Peter Sundström
UTFORSKARE

Hej! Jo jag hade moms på det jag fakturerade under året, ca 110 tkr, det är de som ligger på 2611 Jag har uppdaterat Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning.

Vänligen

Peter

Peter Sundström
UTFORSKARE

Hej Joachim! Om du vill kan jag skicka en skärmdump på alla mina verifikationer för kontona 26xx för räkenskapsåret, vet inte om det hjälper att reda ut frågan?

Vänligen

Peter

Hej

Skulle även vilja föreslå att du ringer in till vår support så någon kan skärmdela med dig först. Då kan de säkert se varför du inte får med några ingående balanser in i året 2022-2023 som avser moms. 

Skulle det inte lösa sig så kan du återkomma med en skärmdump på dels hela balansrapporten för året 2021-2022.

/Joachim