Löst! Gå till lösning.
Dina utbetalningar från företagskontot till skatteverket ska debiteras konto 1630 och krediteras 1930.
När du gjort momsdeklarationen ska detta bokföras debet 2650 kredit 1630 - momsskulden nollställs och skattekontot uppvisar en skuld som sedan täcks av den betalning du gör från företagskontot.
Hej Annica!
Sorry för sen respons från mig och tack för ditt svar!
Jag återkommer om det inte löser sig.
Allt gott!
Vänligen
Peter
Hej igen!
Ni kan bortse från senaste frågan, det har löst sig. Jag fick hjälp av Vismas tekniska support.
Vänligen
Peter Sundström
Hej
När du betalalade in momsen hur bokförde du den inbetalningen? Du får gärna bifoga en skärmdump på dels balansrapporten från eEkonomi och en skärmdump på hur det ser ut i deklarationssystemet.
Tänk på att ta bort eventuell känslig GDPR information som organisationsnummer, adressuppgifter etc.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Hej! Tack för svar! Jag bokförde momsen genom att debitera den på konto 1630 och kreditera den på 1930 på företagskontot. Sen debiterade jag samma summa på konto 2650 och kredit 1630 på skattekontot. Nedan ser du en skärmdump på balanskonton från modulen Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning, var det det du menade med deklarationssystemet? Vänligen Peter
Hej igen! Jag skickar även en skärmdump på balansräkningen, den kommer här:
Hej
När man tittr på balansräkningen så saknas det en ingående balans på konto 2650. Har du ingående balanser på följande konton 2610 - 2649?
/Joachim
Hej! Jag har inga ingående balanser såvitt jag förstått. Det enda jag ser är 2611 utgående moms men det är väl inte vad du avser förmodar jag. Vad tänker du eller föreslår du att jag gör?
Vänligen
Peter
Hej! Jag ska titta på det och återkommer, sannolikt på fredag.
Vänligen
Peter
Hej! Jag har inga ingående balanser såvitt jag förstått. Det enda jag ser är 2611 utgående moms men det är väl inte vad du avser förmodar jag. Vad föreslår du att jag gör?
Vänligen
Peter
Hej
2611 skall du inte ha några ingående balanser på eftersom det kontot nollställs när man bokför momsredovisningen. I räkenskapsåret 2022-04-01 - 2023-03-31 hade du inte någon moms alls i det året? Summorna på 2650 är de samma i både eEkonomi och Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning i de bilder du bifogat tidigare.
Jag förmodar att du uppdaterat Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning?
Önskar dig en fortsatt fin kväll
Joachim
Hej! Jo jag hade moms på det jag fakturerade under året, ca 110 tkr, det är de som ligger på 2611 Jag har uppdaterat Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning.
Vänligen
Peter
Hej Joachim! Om du vill kan jag skicka en skärmdump på alla mina verifikationer för kontona 26xx för räkenskapsåret, vet inte om det hjälper att reda ut frågan?
Vänligen
Peter
Hej
Skulle även vilja föreslå att du ringer in till vår support så någon kan skärmdela med dig först. Då kan de säkert se varför du inte får med några ingående balanser in i året 2022-2023 som avser moms.
Skulle det inte lösa sig så kan du återkomma med en skärmdump på dels hela balansrapporten för året 2021-2022.
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.