Hej,
Jag har två frågor som är lite halv relaterade till varann.
Den första gäller en konferensbiljett jag köpte i somras. Konferensen är i USA, företaget som ordnar den är amerikanskt. Jag köpte biljetten privat så mitt VAT-nummer står således inte på fakturan. Moms är överhuvudtaget inte upptaget på fakturan.
Efter lite grävande i detta har jag förstått att denna utgift ska bokföras med omvänd skatteskyldighet och att inga momspengar ska betalas utan egentligen bara bokföras.
Här gick det lite snett:
6900 - Övriga externa kostnader (gruppkonto) 13 477,14 Debit
2645 - Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet 48 (0%)3 369,28 Debit
2893 - Skulder till närstående personer, kortfristig del 13 477,14 Kredit
2614 - Utgående moms omvänd skattskyldighet 25% 30 (25%) 3 369,28 Kredit
Jag har sedan försökt korrigera detta i ett par vändor utan att riktigt få till det.
Frågan är helt enkelt hur detta ska bokföras?
Den andra frågan gäller även den en konferensbiljett men i det här fallet är moms upptaget på fakturan. Även här la jag utgiften på 6900 som inte har någon momskod och när jag gör momsredovisningen får jag en avvikelse på detta. Jag har inte hittat något riktigt bra konto att redovisa detta på. Momssatsen på biljetten är 25%. Förslag?
Mvh
problem 1 har du tolkat rätt
problem 2; är det dansk moms på fakturan så får du ta hela kostnaden inklusive den danska momsen som kostnad och ingen fiktiv moms skall redovisas
Olika svar på frågan kan härröra sig till att moms skall betalas där tjänsten/varan utnyttjas (en grundprincip) men man kan ansöka om att få tillbaka utländsk moms (inom EU), värt mödan ifall det är stora belopp (t.ex. mässdeltagande)
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.