Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jjulia
UTFORSKARE

Bokföring i Visma Eekonomi olika punkter

Hey! Försökte hitta ett svar men kunde inte, åtminstone för de flesta punkterna. 

Under vilken kategori bokförar man dessa kostnader/inköp i visma eekonomi (enskild firma):

 

- Visma ekonomi faktura (vanlig betalning för Visma användning per år)

- Malmö stad årsavgift för godkänt köket (inga moms)

- Jobbresor för mig, inga anställda (det finns bara gruppkonto resor 5800 under övrigt uttag och jag vet inte vad det betyder)

- Donation till välgörenhet (som jag förstår ska det va 6992 övr ej avdragsgilla kostnader?)

- Personlig sjukförsäkring (7622 ?)

 

Tack jätte mycket för svaret!

6 SVAR 6
Joachim E
MODERATOR

Hej

 

- Visma e-Ekonomi bokförs som en tjänst i kontogrupp 654X (6540 IT tjänster till exempel.)
- Kostnaden du betalt till Malmö Stad är en tillsynsavgift och bokförs i kontoklass 695X (6950 tillsynsavgifter myndigheter t ex)
- Jobbresor kan du bokföra på gruppkontot 5800 som du själv nämde. Där kan du lägga alla resekostnader som t ex Flyg, tåg, hotell.

- Dontationer bokförs helt korrekt i kontoklass 699X (6992 övriga ej avdragsgilla kostnader eller 6993 lämnade bidrag och gåvor. )

- Personlig sjukförsäkring är lite svårare att säga exakt konto på då det beror på om hela eller delar av den är avdragsgill eller ej.
Detta behöver du kontrollera på försäkringsunderlaget eller med försäkringsbolaget först.

Avdragsgilla sjukförsäkringar bokförs i kontoklass 758X (7582 Gruppsjukförsäkringspremier t ex)
Ej avdraggilla sjukförsäkringar bokförs i kontoklass 762X (7623 Sjukvårdsförsäkring ej avdragsgill)

Ha en fortsatt fin dag
Joachim

Jjulia
UTFORSKARE

Tack så mycket för förklaringarna, Joachim!

Jjulia
UTFORSKARE

Hej igen! Jag kunde inte hitta 654x i inköp mot kvitto-egen kontering eller övrigt uttag. Istället hittade jag 5420 programvaror. Det finns inte moms sum i Visma faktura men det finns en belopp som inkl. moms. Så, ska jag räkna moms själv? Jag vet även inte vilken momskod att använda. Tack

Jjulia
UTFORSKARE

Det finns inte heller  695X eller  758X, 762X  i min visma ekonomi system 😕

Kan det vara så att vi har olika system?

Kan man bokföra  dessa kostnader (Visma faktura, stad faktura, personlig sjukförsäkring) som övrigt uttag - eget konterig i värsta fall? Eller ska det bli ett allvarligt misstag? 

Tack för svaret!

Hej @Jjulia 

 

Det är förmodligen så att du inte har använt dessa konton tidigare och därför behöver du aktivera dem. 

 

Lättast är att aktivera kontot i samband med att du ska använda det. När du skapar en bokföringshändelse och ska välja kontot kan du klicka i "Visa även inaktiva konton" och då kommer du få upp kontot, kan välja det och direkt aktivera det.

 

Alternativt kan du gå in på Inställningar - Kontoplan och markera Visa även inaktiva konton. Bläddra ner till önskat konto, markera det och redigera. Bocka i Aktiv inne på kontot.

 

Lycka till och ha en fin dag

//Tinna

 

Jjulia
UTFORSKARE

Perfekt! Tack så mycket, Tinna!