Hej
Jag har förstått att man vi rabatter ändå ska bokföra moms på det ordinarie priset och sedan minska
det beskattningsbara underlaget genom att bokföra rabatten inklusive dess moms på Intäktskonto 3730 på
debit sidan, alltså för att minska intäkterna med samma belopp. Jag skulle behöva veta hur man gör
en korrekt kontering på detta.
Ex.
Sålt varor för 1000 ink.moms kr med 30% rabatt
Är följande exempel korrekt eller finns det något annat sätt att visa vad som var
det ordinarie priset samt den "verkliga" fordringen på kunden efter rabatten.
Kundfordringar 1510 1000kr (Debet) (Ordinarie priset)
Försäljning 3010 800 kr (Kredit)
Utg moms 2611 200 kr (Kredit)
Rabatt 3730 300 kr (Debet)
Kundfordringar 1510 300 kr (Kredit) (rabatten 30% )
Hej
Om du lämnar rabatten i samband med försäljning (tillhandahållande) av varan så ska beskattningsunderlaget minskas direkt och konto 3730 behöver ej användas. Ditt exempel blir alltså
Kundfordringar 1510 700kr (Debet) (rabatterat pris)
Försäljning 3010 560 kr (Kredit)
Utg moms 2611 140 kr (Kredit)
"Rabatter" som inte minskar beskattningsunderlaget förekommer bland annat i detaljhandeln när man skickar ut rabattkuponger som kan användas som betalningsmedel.
Vänliga hälsningar
RoffaK
ok tack!
Vet du om det är någon skillnad i ett scenario där man ger en rabatt i utbyte mot en tjänst.
Tex som vid ett influenser samarbete där man ger en rabattkod med 30% på valfri produkt i butiken i utbyte mot reklam.
Vilket av metoderna är rätt att använda då, spelar det någon roll om det finns krav på vilken volym/summa
kunden ska handla för?
Hej
Samma sak gäller här och det är oberoende av vilken volym/belopp som gäller.
Vänliga hälsningar
RoffaK
Enligt skatteverket ska rabatten då bokföras som en lönekostnad eftersom det räknas som en bytestransaktion?
Hej!
Jag såg att du och Roffakab haft en konversation, så jag tänkte försöka hjälpa dig med din sista fråga gällande det Skatteverket sade till dig.
Okej, låter lite konstigt att de anser att det är en lönekostnad, det kan väl i sådana fall vara om de anser att du temporärt har anställt den influensen som gör reklam för dig, men det betyder också i sådana fall att du förmodligen behöver deklarera arbetsgivaravgifter och eventuellt personalskatt på det. Jag kan inte hitta något någonstans om att byte mellan varor och tjänster skulle hanteras som lönekostnad tyvärr, så kan inte riktigt vara så behjälplig kring det. Kanske någon annan användare vet mer om det med just rabattkoder?
Däremot om man pratar gällande utbyte av vara mot tjänst så brukar man normalt sett skicka två fakturor mellan varandra, en för varan ( vilket blir rabattkoden ) och en för tjänsten ( annonseringen/reklamen) och man bokför båda, dvs som intäkt respektive kostnad, var för sig.. Då tar båda ut varandra, förutsatt att båda två har samma värde och det blir korrekt i bokföringen.
Jag skulle rekommendera dig att höra av dig till skatteverket igen för ett förtydligande med hur du skall göra, och om du nu skall bokföra det enbart som en lönekostnad, också kolla om du behöver deklarera arbetsgivaravgifter m.m.
Ha det fint!
/Josefine
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.