Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring rabatt på kundfordran

Hej 

Jag har förstått att man vi rabatter ändå ska bokföra moms på det ordinarie priset och sedan minska

det beskattningsbara underlaget genom att bokföra rabatten inklusive dess moms på Intäktskonto 3730 på 

debit sidan, alltså för att minska intäkterna med samma belopp. Jag skulle behöva veta hur man gör 

en korrekt kontering på detta. 

 

Ex. 

Sålt varor för 1000 ink.moms kr med 30% rabatt 

 

Är följande exempel korrekt eller finns det något annat sätt att visa vad som var

det ordinarie priset samt den "verkliga" fordringen på kunden efter rabatten.  

 

Kundfordringar 1510  1000kr (Debet)                      (Ordinarie priset) 

Försäljning        3010   800 kr  (Kredit)

Utg moms         2611   200 kr   (Kredit)

 

Rabatt               3730   300 kr (Debet)           

Kundfordringar 1510  300 kr  (Kredit)                      (rabatten 30% )

 

 

 

5 SVAR 5
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Om du lämnar rabatten i samband med försäljning (tillhandahållande) av varan så ska beskattningsunderlaget minskas direkt och konto 3730 behöver ej användas. Ditt exempel blir alltså 

Kundfordringar 1510  700kr (Debet)                     (rabatterat pris)

Försäljning        3010   560 kr  (Kredit)

Utg moms         2611  140 kr   (Kredit)

 

"Rabatter" som inte minskar beskattningsunderlaget förekommer bland annat i detaljhandeln när man skickar ut rabattkuponger som kan användas som betalningsmedel.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Fd medlem
Inte tillämpbar

ok tack!

Vet du om det är någon skillnad i ett scenario där man ger en rabatt i utbyte mot en tjänst. 
Tex som vid ett influenser samarbete där man ger en rabattkod med 30% på valfri produkt i butiken i utbyte mot reklam.

 

Vilket av metoderna är rätt att använda då, spelar det någon roll om det finns krav på vilken volym/summa 

kunden ska handla för? 

Hej

 

Samma sak gäller här och det är oberoende av vilken volym/belopp som gäller.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Fd medlem
Inte tillämpbar

Enligt skatteverket ska rabatten då bokföras som en lönekostnad eftersom det räknas som en bytestransaktion? 

Hej!

 

Jag såg att du och Roffakab haft en konversation, så jag tänkte försöka hjälpa dig med din sista fråga gällande det Skatteverket sade till dig.

 

Okej, låter lite konstigt att de anser att det är en lönekostnad, det kan väl i sådana fall vara om de anser att du temporärt har anställt den influensen som gör reklam för dig, men det betyder också i sådana fall att du förmodligen behöver deklarera arbetsgivaravgifter och eventuellt personalskatt på det. Jag kan inte hitta något någonstans om att byte mellan varor och tjänster skulle hanteras som lönekostnad tyvärr, så kan inte riktigt vara så behjälplig kring det. Kanske någon annan användare vet mer om det med just rabattkoder?

 

Däremot om man pratar gällande utbyte av vara mot tjänst så brukar man normalt sett skicka två fakturor mellan varandra, en för varan ( vilket blir rabattkoden ) och en för tjänsten ( annonseringen/reklamen) och man bokför båda, dvs som intäkt respektive kostnad, var för sig.. Då tar båda ut varandra, förutsatt att båda två har samma värde och det blir korrekt i bokföringen. 

 

Jag skulle rekommendera dig att höra av dig till skatteverket igen för ett förtydligande med hur du skall göra, och om du nu skall bokföra det enbart som en lönekostnad, också kolla om du behöver deklarera arbetsgivaravgifter m.m.

 

Ha det fint!

/Josefine