Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

wilawankeela
MEDLEM

Bokfört kreditfaktura mot fel konton

Hej, 

 

Jag skapade en  kredit faktura för att matcha ut en gammal faktura som var fel.

Den gammla fakturan har två veriferingar, från olika konton och på olika datum. 

 

Jag var tydligen igen för snabb och missade att ändra vilken summa som skulle till första konto. Så hela summan gick nu till första kontot. vilket är fel.

Hur får jag tillbaka de summan jag bokförde fel till rätt konto? jag har nu gjort dessa försök typ 3 gånger. det måste finns ett bättre sätt att göra detta. 

 

 

Betald2023-01-05

Verifikation <AXYZ> skapad. Bokföringsdatum 2022-12-08 



1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Om jag förstått dig rätt så har du alltså gjort en kreditfaktura och bokfört den, men den blev inte uppdelad på olika konton så som originalfakturan var utan bara på ett av bokföringskontona?

 

I sådana fall så bör du kunna göra en manuell verifikation där du flyttar den delen av beloppet från fel konto till rätt konto, ex moms. Dvs om originalfakturan bokfördes mot 3010 och 3011, men kreditfakturan bokfördes bara mot 3010 med hela beloppet så gör du en manuell verifikation där du hänvisar till kreditfakturan och tar beloppet som är fel mot 3010 kredit och 3011 debet så det flyttas. Här antog jag att det gäller kundfaktura, dvs originalfakturan blir ju en intäkt som ökar i kredit, därav blir kreditfakturan i debet men det blir tvärtom om det gäller leverantörsfakturor och andra konton självklart. 

 

Ha det fint!

Josefine