Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

GuruKonsulten
UTFORSKARE

Byte leasingbil med inlösen och överskott

Jag har bytt leasingbil där den gamla leasingbilen innebar ett överskott på 61312,50. Hela affären var på samma bilfirma och samma leasingbolag vilket innebar att inlösensumman kvittades mot första förhöjda leasingavgiften. Jag har då fått en självfaktura på 61313 kr (öresavrundad bara för att krångla till det).

Nu är då frågan hur dessa 61312,50/61313 kr ska bokföras? Dessutom är ju alla inbetalda leasingavgifter med halv moms.

Det finns mycket frågor och svar om det här men på forumet, skulle gärna vilja ha hjälp med ett praktiskt exempel. Bifogat finns utdrag från första leasingfaktura och självfaktura. 

 

Första leasing fakturautdrag:

Skärmbild 2022-12-29 105138.png

Självfaktura:

DSC_0254~2.JPG

 

Från Visma eEkonomi, hur fortsätter jag här?

Skärmbild 2022-12-29 105406.png

 

2 SVAR 2
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej @GuruKonsulten!

 

Jag vill bara meddela att vi har tagit emot din fråga och återkommer till dig under nästa vecka, så du inte tror att vi har glömt dig. 🙂

 

Önskar dig ett gott nytt år!

/Tinne

Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Just när det gäller försäljning av leasingbil, när man inte själv löser ut bilen utan man säljer rättigheten att lösa ut bilen till det priset till en bilhandlare är en av de svårare områdena inom detta. Du kan läsa mer om detta här. Eftersom du byter in/säljer leasingbilen innan du löst ut den, så säljer du alltså egentligen inte bilen utan rättigheten vilket gör att det oftast blir full 25% moms som man skall redovisa på försäljningen/ersättningen trots att man kanske haft halv avdragsrätt på momsen under leasingtiden. Jag rekommenderar dig att ta hjälp av en konsult för att du skall få det korrekt bokfört vid inbytet av leasingbilen och upptagandet av den nya om du känner dig osäker. 

 

Gällande ditt bokföringsförslag så kan jag se att du har en första förhöjd leasingavgift/extra leasingavgift på din nya leasingbil, men att du bokfört det som en kostnad direkt mot 5615. Denna är något som man skall bokföra mot ett tillgångskonto, tex 172X kontogruppen, och sedan göra en periodisering på leasingtiden vilket brukar vara 36 månader. Detta kan du läsa mer om hur man hanterar här. Du kan läsa mer kring periodisering av leasingavgift här i kap 7 punkt 10. 

 

Så baserat på informationen du gett så verkar det som att du sålt din rättighet till att lösa ut leasingbilen till bilhandlaren, vilket betyder att det bör redovisas som en övrig intäkt inom 39XX kontogruppen och 25% moms. Det blir själva ersättningen som du skall redovisa, alltså inte hela beloppen utan övervärdet. Du bör också kontrollera din bokföring av första fakturan för den nya bilen, där du bokfört extra leasingavgift som en kostnad direkt, där man normalt sätt brukar periodisera denna och bokföra det som en tillgång mot 172X först. 

 

Hoppas detta hjälper dig framåt, ha det fint!

Josefine