Det där är ju ett gissel som ganska många råkar ut för. Snickare, elektriker, rörmokare m.m...
Och det är också lurigt för det får inte vara moms på självrisk fast för säljaren så är det en del av den totala momspliktiga omsättningen och är den skadedrabbade dessutom företag så skall den fakturan även innehålla all moms som då inte skall vara med på fakturan till försäkringsbolaget. Finns särskilda program för det här men jag har löst det åt några kunder genom att lägga upp två artiklar. Dels en som heter självrisk och då är momsfri och dels en som heter moms och är momsfri.
När jag gör fakturan till försäkringsbolaget så gör jag den i sin helhet. Sedan lägger jag till dessa artiklar som negativa artiklar. Och sedan så gör jag fakturan till kunden och kör dom som vanligt. Totalen blir densamma och om man kör faktureringsmetoden så funkar även journalerna. Kan var lite trixigt att få till men underlättar om man har många sådana här fakturor.
Bäst vore det naturligtvis om programmet kunde skapa två fakturor från en order.. men det har jag tjatat om lääääänge...Lycka till!!