Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Delvis Inkromförsäljning - 95% av inventarierna; moms eller momsfri försäljning?

Hej Visma,

Det finns en fråga som jag inte får 100% förståelse kring och detta är just inkromförsäljning.

Jag har i 5år bedrivit ett café och lägger nu ner denna del av bolaget. Jag skall nu sälja 95% av verksamhetens inventarier och lager. Jag ska enbart behålla 1st ugn, 1st bakmaskin och fåtal lagervaror. I runda kast behåller jag 5% av verksamhetens inventarier och säljer resterande 95%.

Köparen kommer att använda dessa inventarier för att bedriva sin egna café verksamhet i samma lokal som jag har vistats i.

Är denna försäljning momsfri eller är det en försäljning av moms?

I vissa forum / artiklar läser jag att man måste sälja HELA inkråmet och anläggningens tillgångar för att det skall bli en momsfri försäljning. I andra forum / artiklar läser jag att det räcker om man säljer hela eller delvis av inkråmet så är det momsfritt.

Kan någon ge mig klarhet i vad som gäller?

Då jag säljer 95% av inventarierna - momsfritt eller inte?

Tusen tack!

4 SVAR 4
Joachim E
MODERATOR

Hej

är inventarierna/Inkråmet inköpt med moms så skall det även säljas med moms och det gäller oavsett om du säljer delar av eller hela. Indirekt så säljs de du skall behålla också då det måste redovisas som eget varuuttag ur företaget.

Inkråm kan vara komplext så skulle rekommendera att du tar hjälp av en konsult eller revisor med detta för att det skall bli helt korrekt.

/Joachim

Hej Joachim.

Det är så intressant att vid flertal samtal med revisorer så säger alla olika i detta ämne. Hur kommer det sig att inte alla säger samma när alla jobbar med samma frågor?

Detsamma när man läser på diverse forum så yttrar sig många att en inkråmförsäljning (om man säljer alla inventarier och lager) är momsfritt. Men om man behåller ett några inventarier så ska försäljningen innehålla moms.

"Vid en aktieöverlåtelse är det ingen moms. Det gäller normalt också vid en inkråmsaffär. En förutsättning för momsfrihet vid försäljning av inkråmet är att köparen har momspliktig verksamhet och att köpet gäller tillgångar i samband med försäljning av hela eller en gren av ett företags verksamhet."

Vid en inkråmförsäljning så säljs enbart alla inventarier och lager - men inte företagsnamnet eller bolaget i sig.

I mitt fall Joacim så ska jag inte avveckla bolaget. Aktiebolaget ska jag fortfarande använda till mindre saker och där med behålla en ugn och en vispmaskin. Om mitt bolag fortfarande skall vara aktivt med en ny affärsidé så behöver jag väl inte sälja och redovisa varuuttag för det det som företaget ska behålla och fortsätta använda i verksamheten?

Mvh,

Hej

Misstänker att det beror på hur avtalet mellan säljare och köpare är skrivet just av denna anledning som man behöver ta hjälp med detta av en revisor/ekonomikonsult. Dels med att upprätta avtalet samt så bokföringen blir korrekt. Det kan skilja sig åt från fall till fall så misstänker att det är därför man får olika svar.

/Joachim

Hejsan. Skulle nog påstå att det här är en momsfri överlåtelse. En överlåtelse av hel eller avgränsbar del av en verksamhet är ju momsfri om även köparen är momspliktig och då du avyttrar den del som bedrivits i lokalen, och verksamhet fortsätter där med nya ägaren, så bör ju det anses vara en avgränsad del av verksamheten. Gäller ju t.ex. om ett åkeri säljer en bil med tillhörande körning då blir även det en momsfri överlåtelse. 
Men man skriver alltid att köpeavtal (aldrig bara en faktura) där man alltid har följande text som ett skydd:

"Mervärdesskatt utgår ej på denna transaktion. Om det genom myndighetsbeslut skulle påföras mervärdesskatt skall även denna erläggas."

Då skyddas du som säljare från att förlora 20% av köpeskillingen om någon nu skulle tycka annorlunda om den här överlåtelsen. För min del tycker jag att det är självklart momsfritt...  Lycka till!