Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Urban56
UTFORSKARE

Diff i Balansräkningen

Hej

Jag får en diff i Balansräkningen på 136 kronor och jag har verkligen ingen aning var den kommer ifrån

Alla bank och skattekonton stämmer och alla matchningar verkar korrekta.

Är det någon som kan tipsa mig om en strategi/metod för hur jag ska gå tillväga för att hitta felet.

Jag hittar inte just den summan någonstans i bokföringen.

Jag har AB

Tacksam för tips

 

/Urban

 

15 SVAR 15
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Du kan prova formeln TILLGÅNGAR - EK och SKULDER = RESULTAT.

 

Om du har stämt av alla tillgångskonto och skuldkonto då är differens en resultatpost och då kan du börja med att kontrollera att Resultat enligt Resultaträkningen överensstämmer med bokat resultat i Balansräkningen (konto 2099).

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Urban56
UTFORSKARE

Nu har jag äntligen fått tid över at titta på detta igen och nu börjar det väl bli lite bråttom att få det klart. Resultatet enligt resultaträkningen stämmer med Balansräkningen men jag ser en konstig sak och det att jag har en summa på beräknat resultat vid periodens början på -135,66 och sedan en förändring på 00 och följaktligen  ett beräknat resultat på -135,66  vid årets slut. Kan programmet ha avrundat 135,66 till 136? Det hör inte till något konto. Jag misstänker att jag skrivit fel i någon manuell verifikation men var? och hur hittar jag det felet? Kanske väldigt svårt att svara på  men en hint vore fint

/Urban

Urban56
UTFORSKARE

Hej igen

Det här är jättekonstigt

Jag har alltså en obalans i de ingående värdena från förra året

Summa tillgångar vid årets början är 248853,95

Summa eget kapital och skulder är 248989,61

En differens på 135,66 hur är det ens möjligt?

Föregående års balansräkning 2021 stämmer.

Hur kan då ingångsvärdena för 2022 inte stämma?

Tacksam för svar

Joachim E
MODERATOR

Hej

Orsaken till avvikelsen beror mest troligt på att bokföringen av årets resultat inte är helt korrekt. 
Du har ett ingående värde på beräknat resultat på 135,66 från året innan som inte är bokfört. 

Det du behöver kontrollera är vilket belopp du bokfört upp som årets resultat och antingen korrigera den verifiaktionen så du får med de -135,66 i den konteringen alternativt så lägger du till en manuell verifiaktion på beloppet 135,66

2019/2069/2099 debet 135,66 (Konto beroende på vilken bolagsform detta gäller)
8999 Kredit 135,66

Efter den konteringen är gjord skall du inte längre ha kvar något beräknat resultat och summorna vid årets början i nästa år bör bli samma.

Ha en fortsatt fin dag
Joachim

Tack.

Jag har Aktiebolag och finns sedan tidigare en verifikation som heter "Årets resultat, skatt och förändring av periodiseringsfond" 2099 debet och 8999 Kredit. Den verifikationen har lämnat -14 426 73 på kontot 2099. Är det ingen risk att jag strular till det med periodiseringsfonden om jag lägger till en verifikation här?

 

Hej igen!

 

Så länge det bara är dessa två konton som finns i verifikationen så är det inget som kommer påverka periodiseringsfonden nej eftersom den bokförs mot andra konton. Det låter som att det är en samlingsverifikation, så det bör inte vara några konstigheter så länge du bara gör en korrigering som påverkar 2099 och 8999 och inga andra konton. Känner du dig osäker kring detta så rekommenderar jag dig att ta kontakt med en konsult som kan få insyn i din bokföring och lättare rådgiva dig kring hur du skall korrigera detta. 

 

Ha det fint.

Josefine

Urban56
UTFORSKARE

Tack för all hjälp!

Nu har jag fått bättre ordning på vad som kan vara fel. För att vara riktigt säker på att jag fattat allt rätt och för att försäkra mig om att det inte är något mer som spökar kommer jag att kontakta den konsult som har hjälpt mig tidigare.

 

Trevlig helg!

Hej!

Det är jag igen. Jag gjorde korrigeringen enligt era anvisningar så här

Urban56_0-1682575607180.png

Och Då stämmer balansräkningen i Visma. Hurra!! tänkte jag men närjag sedan hämtade in bokföringsvärdena till deklarationsprogrammet så fanns samma fel kvar. Kan det vara så att deklarationsprogrammet inte godkände den verifikationen (Jag daterade den till årets sista dag.)

Samtidigt verkar det vara något som kommer från förra året för den utgående balansen från förra året är -135,66. Det verkar alltså vara ett fel på 2021. Så hur i hela friden gick detta igenom förra årets årsredovisning. 

För att det ska bli rätt måste jag alltså datera verifikationen 2021-12-31. Men det är väl att bryta mot en massa olika regler

 

Tacksam för hjälp

Hej

Det stämmer att verifikationen bör dateras i 2021-12-31 då den avser resultatet i 2021. Påverkar inte något då det enbart är en justering av balans och resultatrapporten i 2021. Resultatet är ju detsamma i slutändan. Det är det ingående värdet in i 2022 på 135,66 du vill få bort.

Ha det fint 
Joachim

Tack för hjälpen

Det lät lovande. Jag gjorde justeringen 2021-12-31 istället och balansräkningen såg jättefinn ut. Men inte när den kom in i Deklarationsprogrammet då var det lika illa igen.

Jag begriper verkligen inte

 

Hej

 

Ibland kan det vara de olika låsningarna i programmet respektive deklarationsmodulen som "krånglar". Om du inte får en lösning på problemet får du gärna kontakta mig på casperkonig@gmail.com så kan jag hjälpa dig via en samarbetskoppling.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

Ja jag vill gärna ha hjälp

Jag började nästan misstänka att det måste vara något tekniskt problem.

Finns det något sätt att helt skrota det jag har gjort i deklarationsprogrammet och börja om från början?

Hälsningar

/Urban

Hej

jag skulle rekommendera att du ringer in till vår support någon dag. Det skulle underlätta om vi skulle kunna skärmdela med dig för att få se helheten och prova ett par saker direkt i ditt system.

Du når supporten på telefon 0470-70 62 00

Ha det fint
Joachim

Egen__
MEDLEM

Jag skulle gärna sett svar på detta då jag har samma problem, men jag får väl ringa er istället..........

Hej, Egen_

Till slut ringde jag igen och fick hjälp. Jag är fortfarande osäker på vad felet var, det gick över min kunskapsförmåga, men killen som hjälpte mig hittade det i alla fall. Så nu är det åtgärdat. Jag är evigt tacksam för den hjälp jag fick från Vismas telefonsupport!

 

Så nu ser jag fram emot en solig helg

 

/Urban