Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

rragnar
UTFORSKARE

Dubbel bokföring skattekonto 1630

Hej!

Jag kollar igenom årsavstämningen och ser att jag har ett negativt utgående saldo på skattekonto 1630. När jag kikar i detalj på transaktionerna ser jag att det blivit dubbla bokföringsposter i stort sett varje månad.

Jag har bankkoppling till mitt huvudkonto 1930, och generellt har jag läst in csv-fil från skatteverket, för att därefter matcha mina transaktioner med programmets förslag. Det verkar då som att jag först bokför post "Arbetsgivardeklaration" som innehåller följande:
1630 - Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto) - Kredit
2731 - Avräkning lagstadgade sociala avgifter - Debet

2710 - Personalskatt - Debet
Beloppet på den posten är negativt.

 

Därefter har jag samma månad fått in post "Arbetsgivaravgift - Övrigt uttag":
1630 - Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto) - Kredit
2940 - Upplupna lagstadgade sociala och andra avgifter - Debet
Beloppet på denna post är också negativt (och samma summa som 2731 i föregående post).

 

Och slutligen samma månad ytterligare en post "Avdragen skatt - Övrigt uttag":
1630 - Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto) - Kredit
2510 - Skatteskulder - Debet
som också är negativ (och samma summa som 2710 i första posten).


Mina frågor är nu:
Hur kan jag reda ut detta i efterhand, och hur undviker jag detta i framtiden?
Jag tolkar det som att det borde ha räckt med att bokföra första posten (Arbetsgivardeklaration) som innehåller både skatt, sociala avgifter och personalskatt? Men vad gör jag för fel i så fall som får in alla tre posterna med bankkoppling + inläsning csv? Och hur kan jag i så fall "få bort" de andra två posterna? Kan felet hänga ihop med de bokföringsdatum jag väljer i samband med inlämning av AGI varje månad?

3 SVAR 3

Antar att du använder eEkonomi och något fel har. Du har helt rätt i att den första posten här korrekt både vad gäller avgifter och skatter. Där används även rätt konton, 2710 och 2731.

Dom två övriga bokningarna har ju dels 2940 vilket då är upplupna avgifter på t.ex. löneskuld. Nästa bokning har 2510 som är skatteskuld för bolagets skatter. 

Sannolikt är det någon inställning o programmet som gör det här. Personligen så tar jag det som ett tecken på att systemen med automatik absolut kan hjälpa till, men det gör även att avstämningen varje period är ännu viktigare. 

Förutsätter att någon användare eller support kan hjälpa dig med det här för det är verkligen fel.... Lycka till!

rragnar
UTFORSKARE

Hej!

Fick svar från supporten - det jag missat var att det finns en funktion för att baka ihop inbetalning av skatt och arbetsgivaravgift, och därefter matcha båda dessa samtidigt mot AGI (i stället för som programmet föreslog - "Övrigt uttag"). Har gått igenom för året och ändrat matchningarna nu så saldot stämmer.

Hej @rragnar 

 

Grymt att du fick ihop det och tack för att du uppdaterade din tråd med lösningen. 

 

Glad påsk

/Tinna