Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

webtomten
MEDLEM

Edenred och kassaregister ifrån izettle

Hej,

Jag har precis anslutit mig till Edenred som restaurangpartner vilket är som ett abonnemang. Man får alltså betala en summa i månaden för att vara en ansluten partner.

Någon som har tips på vilket konto man kan bokföra denna kostnaden? Antar att det borde in under 6xxx någonstans?

Tänkte även fråga angående kostnaden för ett kassaregister, jag använder izettle och deras kassaregister som kostar 299kr per månad. Är det rätt att bokföra detta på konto 5200? Det var en redovisningskonsult som sa det till mig vid ett tillfälle att jag kunde lägga den kostnaden på 5200. Stämmer detta?

3 SVAR 3
Pamela J
MODERATOR

Hej webtomten,

Tack för din fråga.

Du kan mycket väl använda ett 6XXX konto för kostnaden till Edenred, förslagsvis konto 6045 och döpa det till Avgift Edenred. 

Kostnaden för iZettle kassaregister kan bokföras på konto 5200 men var uppmärksam på vilken momskod du ska använda. Om det på din faktura från dem finns ett VAT-nummer från annat EU-land ska en fiktiv moms redovisas, dvs du får inte dra vanlig svensk moms.

Återkom gärna om något är oklart och ha en fin kväll!

/Pamela

Smeds Gård
MEDLEM

Hej, Fast det blir ju jättekonstigt att redovisa på 5200 för kassaregister Zettle som bara är en tjänst.  5200 måste ju vara om man hyr en fysisk kassaapparat, eller?
Jag satt just och funderade på det, då vi nyss behövt skaffa kassaregister (wohoo för ökad försäljning) men tänkte at dej skulle gå som nån övrig administrativ tjänst av nåt slag. 

Hej

Då det avser ett program som man använder så hamnar detta lite i gråzonen för om det är en programvara men hyr eller köper. Jag skulle säga att det går bra att använda 5420 om man vill, Det går dock lika bra att lägga det som t ex en IT tjänst på t ex konto 6540.

Konto 5200 är mer avsett för hyran av en fysisk sak tex en kassa apparat eller en kortläsare.

Vet att vissa vill ha alla programvaror oavsett om det är en fysisk program eller en tjänst på 5420 för att kunna lägga andra typer av IT tjänster på konto 6540.

Resultatet blir ju det samma och det är lite upp till den som bokför att välja vart man vill ha kostnaden. 
Joachim