Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Elisabet Halin
UTFORSKARE

Egna insättningar i Enskild firma

Hej!

 

Hur bokför om man gjort en insättning den enskilda firmans bankkonto med privata medel? Utan att man har haft någon motsvarande kostnad?

 

Som alltid tacksam för svar.

 

Elisabet

8 SVAR 8
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Det bokför du:

 

Debet 1930 Företagskonto

Kredit 2018 Egna insättningar

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

OK! Bra, då är det rätt så långt.

 

MEN, om jag sedan ska ta upp denna insättning som en kostnad i bolaget, hur blir det då?

 

T ex

 

Debet 6991 Övriga avdragsgilla kostnader

Kredit ?

 

Gör man det på "vanligt" sätt

 

Debet 6991 *

Kredit 2018 (igen)

 

Och sedan

 

Debet 2013

Kredit 1930

 

när den tas ut.

 

Och "struntar" helt enkelt i den första insättningen?

 

Skulle man vilja ta ut den också blir det då

 

Debet 2013

Kredit 1930

 

Eller?

 

Elisabet

 

 

 

 

 

 

Hm.. För att bokföra en kostnad så måste det ju även finnas en kostnad, d.v.s ett underlag och en betalning. Ett eget utlägg, d.v.s. du har betalat en sak som skall användas av företaget bokförs då med debet den kostnad det nu är, eventuell moms och kredit 2013. D.v.s den enskilda firman får en "skuld" till dig, dessa skall alltid bokföras i eget kapital i enskild firma... Tar du sedan ut din fordran så blir det debet 2013 och kredit t.ex 1930.

Det finns ett underlag och en betalning. Gjord med egna pengar. 

 

Jag har fått lära mig att man bokför insättningarna, dvs om ägaren har betalat något med egna pengar på 2018 (Kredit). När de sedan tas ut blir det 2013 (Debet).

 

Vad som gör mig lite förvirrad här är att det gjorts en insättning. Till att betala något. Det var alldeles i början innan det hade kommit in några pengar just.

 

Ägaren betalade sedan ändå med egna pengar. 

 

Så i slutändan borde det väl bli som jag skrev ovan, att man "bortser" från den första insättningen (den är ju inte öronmärkt på något sätt) och sedan bokför kostnaden och uttag "som vanligt". Vill man sedan kan man väl ta ut den insatta summan också nu när pengar finns på kontot?

 

Elisabet

 

 

Att skilja mellan 2013 och 2018 har normalt sett bara betydelse om man sätter in stora belopp för att skapa sig utrymme för räntefördelning. Så länge som man har en normalt in och utflöde så räcker det bra med 2013 för både insättningar och uttag. Men det funkar ju precis lika bra med 2018 om man så vill då eget kapital blir precis lika....

Ja, precis. Men i övrigt tänker jag rätt, eller?

 

Elisabet

Nja. Du skrev i ditt svar till Roffakab ett exempel så här:

debet 6991 

kredit ?  och sedan debet 2991 och kredit 2018.... Där hänger jag inte med riktigt. 

Om du sätter in pengar i firman så debiterar du t.ex 1930, bankkontot och krediterar 2018, eller 2013, vilket man nu föredrar. 

Tar du ut pengar så debiterar du 2013 och krediterar bankkontot 1930,

Om du gör ett utlägg, d.v.s köper en sak som firman skall ha men med egna pengar, så har du kvittot som underlag för händelsen och bokför den debet 5410 eller vilken kostnad det nu skall vara

debet 2641 om det är momslyft 

kredit  2018, eller 2013 om man så vill...  Lycka till!!

Exakt! 😍👍

 

Förstår att du inte hänger med där! * 2991 var ett skrivfel (åtgärdat nu!), det skulle förstås vara 6991 som i exemplet ovan.🙈

 

Då tror jag att jag förstått det hela.

 

Tack snälla för hjälpen!

 

Elisabet