En fastighet som till övervägande del (mer än 50% av ytan) används som bostad är skattemässigt en privatbostadsfastighet. Används minst 50% i näringsverksamheten är fastigheten en näringsfastighet.
Om du har en näringsfastighet drar du av alla kostnader i näringsverksamheten. Det är kostnader för el, vatten, värme, avlopp, reparationer, räntor, försäkring, fastighetsskatt, mm. Samtidigt måste du skatta för bostadsförmån, om du bor där, med ett belopp som motsvarar marknadsmässig hyra.
Om du använder fastigheten till övervägande del som privatbostad och har ett särskilt avgränsat utrymme för näringsverksamheten får du dra av en rimlig del av kostnaden för värme, vatten, avlopp, el, mm. Normalt görs proportioneringen efter ytan.
Du får inte dra av någon del av fastighetsavgiften eller fastighetsförsäkringen. Reparationer i lokalen och räntor får du bara dra av om de är direkt knutna till näringsverksamheten.Lånar tråden. Jag har enkild firma i en enskild lokal på min tomt (attefall) med en installerad luftvärmepump .Ibland måste jag ha även extra element och givetvis lampor som utelampor tända på vintern för jag tar emot personer i min enskilda firma. Har mjukvara på min luftvärmepump så jag ser förbrukningen tillbaka i ett halvt år. Men det andra ser jag ju inte förbrukningen på. Kan jag köra på ett schablonavdrag för värme o övrig elåtgång på firman o vilken procent i så fall? Nu tar jag skärmbild på förbrukning på luftvärmepumpen och räknar av endast det på elräkningen. Ganska mkt arbete samt att jag inte tar betalt för de övriga förbrukarna.
Hej
Svårt att svara på då det är en uppskattad förbrukning som man får försöka räkna ut på något sätt. Så mitt råd är att göra en uppskattning på hur mycket belysning och värmeförbrukningen kan vara procentuellt sett i just attefallshuset gentemot resterande fastigheten.
/Joachim
Tack, på vilket sätt ska jag bokföra det? Månadsvis som jag gör nu eller vad är enklast?
Hej
Det mest korrekta och enkla är att fortsätta bokföra det månadsvis.
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.