Hej,
Har läst lite olika trådar gällande extra vinstutdelning men kvarstår lite "bekräftanden" känner jag för att jag ska känna mig hemma.
1. Stämmer det att man endast gör: Debit på 2099 och Kredit på 1930 ?
(Har sett att det ibland står 2098 men mitt fg års resultat ser ut att vara på 2099. Har även sett att en del skriver att man ska ta ett mellansteg till 2898 först och sen dra från 1930 mot det?)
2. Behövs någon verifikation på detta när man matchar mote bankhändelsen sen (Transaktionen)?
3. Jag har anmält utdelningen via Verksamt.se till Bolagsverket. Är det något extra dokument jag behöver skapa och spara (ensam aktieägare och anställd / eget AB)? D.v.s Extra bolagstämman? Finns det någon mall för detta som någon kan länka eller hur enkelt kan man dokumentera det ?
Tack för all hjälp !
Uppskattar det verkligen!
Löst! Gå till lösning.
Hej,
Du behöver ha ett protokoll för extra bolagsstämma där utdelningen fastställs. Du behöver nog även ha dokumentet "Förslag till beslut om vinstutdelning", samt en avstämd balansräkning som visar att det egna kapitalet är intakt när beslut om vinstutdelning fastställs. Samtliga mallar bör finnas på bolagsverket.se, du bör även kunna läsa mer där vad som krävs.
//Carina
Hej, Tack för påbörjan på svaret!
Behöver fortfarande hjälp om hur bokföringen skulle se ut i fråga 1. och 2. i själva visma.
Jag hittar bara dessa punkter som behövs på bolagsverket https://bolagsverket.se/foretag/aktiebolag/drivaaktiebolag/vinstutdelning/beslutomvinstutdelningpaex...
Men jag hittar inga mallar eller dokument..
Hur skriver man ett protokoll ? Någon som har en lagom enkel mall?
Bilagor till förslaget
Hej
Gällande hur det bokförs så skall det normalt sett hanteras på följande sätt.
1. När beslut om vinstutdelningen tas på årsstämman så skall den beslutade utdelningen bokföras om från konto 2098 eller 2099 till konto 2898.
2. När summan senare betalas ut så bokförs den utbetalningen mot konto 2898 för att reglera företagets skulle till ägarna för utdelningen.
Om du med verifiaktion menar om det krävs ett underlag till det som bokförs så är svaret ja. jag skulle rekommendera att ta en kopia på beslutet om utdelningen och skriva ut själva utbetalningstransaktionen och använda båda dessa som underlag till den bokförda verifiaktionen.
Ha en fortsatt fin dag
Joachim
Hej Johan
Om du skrollar långt ner på den här sidan https://bolagsverket.se/sjalvservice/blanketterochmallar/aktiebolag.1713.html så hittar du mallar för protokoll, styrelsens yttrande mm. Mallarna är i word.
Lycka till!
//Carina
TACK @CarinaEsp och @Joachim E ! Det här forumet är bäst! Så bra folk. Uppskattar hjälpen en massa! Hoppas detta blir en hjälp för fler som söker samma fråga! Tyvärr kan jag bara trycka godkänn svar på en då ni båda delat på svaret. Blev Carina denna gången.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.