Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Terese E
UTFORSKARE

Fakturera Finland

Nu börjar jag övertänka som vanligt..

 

Faktura till Finland, ingen moms.

 

Men hur ska man tänka med priserna då?

Om jag köper en vara för 1000 kr här i Sverige så betalar jag ju 800 kr + moms 200 kr.

 

Ska jag då fakturera 800 kr eller 1000 kr för att inte gå back?

 

Och en arbetstimme då tex för att jag monterat den, ska jag fakturera 800 kr eller 1000 kr?

Om vi nu tänker att jag i vanliga fall tar 800 + moms här i Sv.

4 SVAR 4
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Man räknar aldrig med moms eftersom detta är något du får tillbaka och inte är med i din kostnad. Så din varukostnad blir därmed 800 kr, så om du inte vill gå back på försäljningen så bör du åtminstone fakturera 800 kr till din kund i Finland. Fakturerar du 1 000 kr så går du plus med 200 kr. 

 

När du säljer med vanlig svensk moms så kommer även 800 kr vara din intäkt, eftersom momsen inte heller där räknas som en intäkt då det är något du redovisar och betalar till Skatteverket. Så i det stora hela så blir alltså din försäljning lika stor oavsett om du fakturerar inom Sverige och lägger på moms eller utanför och inte lägger på moms. 

 

Ha det fint!

Josefine

Terese E
UTFORSKARE

Stort tack!
Det är en sån stor summa det handlar om så jag blev nervös och började överanalysera 😊

HAK__1
UTFORSKARE

Visst behöver man inte göra en ny artikelkontering för detta utan det räcker med att man använder samma som vanligt? Dvs. Tjänster 25% och att programmet använder 3044 automatiskt om man registrerar kunden i ett annat land inom EU och skriver in vat?

 

tjanst25.png

Hej!
Du har bra koll låter det som 🙂 

Det är de inställningar du gör på kunden samt din artikelkonteringen styr så programmet bokför dina kundfakturor på rätt försäljningskonto och mot eventuellt momskonto. Därmed blir uppgifterna till skattedeklarationen och till eventuell periodisk sammanställning korrekta.

 

Önskar dig en fin dag och välkommen tillbaka till forumet. 

//Tinna