Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Eva___74
MEDLEM

Fakturera konsulttjänst från Sverige till annat eu-land

Hej, 

Har utfört konsulttjänster till ett företag i Finland. Tjänsterna har utförts från Sverige digitalt. Beloppet ska faktureras i SEK.

Ska moms läggas på? 

Vilket försäljningskonto ska användas vid bokföringen och hur ska detta konto anges? (har e-ekonomi) 

Tack för hjälpen, Eva 

 

2 SVAR 2
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Först och främst tycker jag momsfrågan kan vara bra att dubbelkolla med SKV så att detta kan utgå från huvudregeln vid försäljning till företag inom EU. Jag kikade på Skatteverkets sida Sälja tjänster till andra EU-länder, kikade under rubriken Huvudregel vid försäljning till företag (beskattningsbara personer) och texten:
Om köparen agerar i egenskap av beskattningsbar person måste du bedöma i vilket land köparen har sitt säte eller fasta etableringsställe till vilket tjänsten tillhandhålls. Om detta finns utomlands, är tjänsten omsatt utomlands och svensk moms ska inte tas ut.
Med det sagt så kan detta ändå var att bra att säkerställa eftersom tjänsten genomfördes i Sverige digitalt men till en kund i annat EU-land. 
Ska detta gå som en försäljning inom EU kan du kika i tråden Bokföring av försäljning inom och utanför EU där jag tar upp ett konkret konteringsexempel.

Eftersom du använder eEkonomi så kan detta skötas automatiskt rent bokföringsmässigt om du använder programmets färdiga funktion för försäljning. Det innebär att du på kunden kan ange land och att programmet då kommer kunna rätta sig efter det när du skapar kundfakturan. Programmet kollar då på artikelns artikelkonteringen och det kontot som finns angivit om landet är inom EU. Även momsreglerna kommer gå efter kundens land i kundregistret. I kundregistret anger du även vilken valuta kundfakturan ska ha. 

Känns något oklart får du gärna återkomma! 🙂 
/My 

En till intressant faktor är vilken sorts tjänst det gäller. Skulle konsulttjänsten avse fastighet som är belägen i Finland så skall man vara momsregistrerad i Finland. En märklig konsekvens av att handla med företag inom EU.