Hej,
Jag har precis skapat ett AB, köpt en fastighet och ska nu fakturera ut lokalhyra till min hyresgäst. Vilka konton ska jag använda mig av? Har hör att det är annorlunda så uthyrning är min huvudverksamhet.
Tacksam för svar!
Mvh
Anna
Först och främst ska du ju bestämma dig för om du ska fakturera med moms och därmed få lov att dra moms på dina kostnader för lokalen. När det gäller hyror så måste man ansökan om Frivillig moms vid uthyrning av verksamhetslokal.
Detta måste göras innan hyran faktureras.
Därefter så fakturerar du hyran på 3911 om det är samma månad, annars så periodiserar du den mot 2970.
Enklast när det gäller hyror som brukar vara samma varje månad/kvartal är att lägga upp ett Avtal i Visma och sedan kan du bara skapa fakturorna varje månad med några enkla knapptryck.
Kostnader för fastigheten bokas på kontogrupp 51.. istället för 50.. som är vid hyreslokaler.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.