Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Adde12
UTFORSKARE

Fakturera vidare en vara och en tillhörande försäkring

Hej Forumet!

I mitt aktiebolag köpte jag för ett tag sedan in en SmartTV för 7.192 kr exkl. moms som användes som ett medie för att skylta information på. Till detta så tog jag en försäkring som kostade 909 kr för 12 månader.

Försäkringar omfattas inte av moms vad jag förstått, så själva verifikationen för att bokföra detta blir således...

KontoDebetKredit
2440 9.899,00
54107.192,00 
6310909,00 
26411.798,00 

 

Nu är det så att en kund till mig vill köpa denna SmartTV då jag ej längre har användning av den.

Och det är ju inga konstigheter att sälja den som en vara till min kund för överenskommet pris.

MEN... då det fortfarande finns månader kvar på försäkringen på 909 kronor, så har jag ett par frågor.

 

1. Kan jag fakturera vidare resterande försäkringsbelopp till min kund?

2. Vilket konto använder jag då för att "sälja" min försäkring?

 

STORT TACK på förhand!

//Adde

2 SVAR 2
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Adde!

 

1. Ja, du kan rent bokföringsmässigt vidarefakturera din kund det resterande försäkringsbeloppet om detta är något ni avtalat sinsemellan.
Dock kan det vara bra att kontrollera med ditt försäkringsbolag om de kan avsluta försäkringen i förtid trots att du betalar året ut, alternativt ändra försäkringstagare så att rätt ägare står på försäkringen om den ska fortlöpa perioden ut. Eftersom det är en vidarefakturering så behöver du lägga på din verksamhets momssats på nettobeloppet när du vidarefakturerar kunden. 

2. Du kan använda konto 3690 - Övriga sidointäkter.

Återkom gärna om något känns oklart eller om du har några andra funderingar.

/Tinne

Tack så mycket @Tinne Lestrin för snabbt svar. Du skjuter snabbare med svar än Lucky Luke. 😉 

Härligt med sådan service.

Du gav även svar på något som jag själv inte ens tänkt på. Att jag måste lägga på min momssats även på försäkringen.

Leverantören jag köpte den av, hade nämligen inte moms på försäkringen till mitt bolag.

Det är inte mitt egna försäkringsbolag som täcker den, utan det var ett tillägg som jag tog när inköpet skedde av SmartTVn.

 

Har skickat en förfrågan till det säljande bolaget och hör mig för.

 

Håller er uppdaterade när jag fått svar, så fler kan dra nytta av detta, med en brasklapp om att det självfallet kan vara fel i vissa andra situationer.

 

//Adde